Έχεις αναρωτηθεί ποτέ γιατί σε κάποιες χώρες οδηγούν από τη δεξιά πλευρά του δρόμου, ενώ άλλες έχουν καθιερώσει την αριστερή;
Η απάντηση μας ταξιδεύει πολύ πίσω στον χρόνο, και συγκεκριμένα στη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Διάφορα αρχαιολογικά στοιχεία υποδηλώνουν ότι οι αρχαίοι Ρωμαίοι οδηγούσαν τα κάρα και τα άρματά τους στην αριστερή πλευρά του δρόμου και η πρακτική αυτή φαίνεται να μεταφέρθηκε και σε άλλα μέρη της μεσαιωνικής Ευρώπης.
Οι λόγοι για τη συγκεκριμένη επιλογή δεν είναι εξακριβωμένοι, αλλά ορισμένοι πιστεύουν ότι προέκυψε για θέματα ασφαλείας. Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, καθώς η πλειονότητα των ανθρώπων ήταν και είναι δεξιόχειρες, η οδήγηση στα αριστερά τους επέτρεπε να χειριστούν ένα όπλο με το κυρίαρχο χέρι τους, σε περίπτωση διασταύρωσης με κάποιον εχθρό.
Μέχρι το 1700, η κίνηση αλόγων και βαγονιών στους δρόμους ήταν τόσο μικρή, που η πλευρά οδήγησης συχνά διέφερε, ανάλογα με τα τοπικά έθιμα. Η αριστερή πλευρά επικράτησε και επίσημα στη Βρετανία μετά την ψήφιση κυβερνητικών μέτρων το 1773 και το 1835, ενώ η Γαλλία ευνοούσε τη δεξιά πλευρά, ήδη από τον 18ο αιώνα.
Αυτές οι δύο χώρες εξήγαγαν αργότερα το στυλ οδήγησης στις αντίστοιχες αποικίες τους, γι’ αυτό και πολλές πρώην βρετανικές περιοχές όπως η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία, η Νότια Αφρική και η Ινδία εξακολουθούν να οδηγούν στα αριστερά.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, πολλοί ερευνητές εντοπίζουν την αρχή της κυκλοφορίας στα δεξιά στον 18ο αιώνα, παράλληλα με την άνοδο των εμπορευματικών βαγονιών που σέρνονταν από μεγάλες ομάδες αλόγων. Δεδομένου ότι αυτά τα οχήματα συχνά δεν είχαν θέση οδηγού, οι οδηγοί έτειναν να ιππεύουν στο τελευταίο αριστερό άλογο για να ελέγχουν πιο εύκολα την ομάδα των ζώων τους με το δεξί τους χέρι.
Καθώς τα βαγόνια άρχισαν να γίνονται δημοφιλή, η κυκλοφορία κινούταν ολοένα και περισσότερο προς τα δεξιά, ώστε οι οδηγοί να κάθονται πιο κοντά στο κέντρο του δρόμου και να αποφεύγουν τις συγκρούσεις μεταξύ τους. Μια άλλη σημαντική επιρροή ήταν ο κατασκευαστής αυτοκινήτων Henry Ford, ο οποίος παρήγαγε μαζικά το Model T, με τιμόνι τοποθετημένο στην αριστερή πλευρά, κάτι που απαιτούσε οδήγηση στη δεξιά πλευρά του δρόμου.
Σήμερα, η κυκλοφορία στα αριστερά παραμένει ο κανόνας στη Βρετανία και σε πολλές από τις πρώην αποικίες της, καθώς και στην Ιαπωνία, την Ινδονησία, την Ταϊλάνδη και πολλά άλλα έθνη. Ωστόσο, με την άνοδο του αυτοκινήτου, πολλές χώρες έχουν στραφεί προς τα δεξιά για να μπορούν να ταιριάξουν με τους γείτονές τους.
Ο Καναδάς, για παράδειγμα, εγκατέλειψε την αριστερή πλευρά του δρόμου τη δεκαετία του 1920 για να διευκολύνει την κυκλοφορία από και προς τις Ηνωμένες Πολιτείες. Παρομοίως, το 1967, η κυβέρνηση της Σουηδίας ξόδεψε περίπου 120 εκατομμύρια δολάρια για να προετοιμάσει τους πολίτες της να αρχίσουν να οδηγούν στα δεξιά.
Πηγή: www.history.com