Το εξωτερικό επιχειρηματικό περιβάλλον των ελληνικών επιχειρήσεων έχει έντονες διακυμάνσεις εξαιτίας των γεγονότων που συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια (κρίση ελληνικού χρέους, covid-19, ρωσο-ουκρανικός πόλεμος κ.α.)
Αυτό σημαίνει ότι για να μπορέσει μία επιχείρηση να επιβιώσει και να αναπτυχθεί, απαιτείται να ενδυναμώσει το εσωτερικό της περιβάλλον. Ας δούμε λοιπόν τους τρόπους μέσω των οποίων μπορεί να το καταφέρει.
Συνοχή της Διοίκησης
- Κοινή κουλτούρα.
- Σύμπλευση μελών.
- Διακριτοί ρόλοι.
- Αμοιβαία εμπιστοσύνη.
- Τακτικές συναντήσεις για την παρακολούθηση της πορείας της επιχείρησης.
Σαφώς ορισμένοι στόχοι
- Βραχυπρόθεσμα: Τι πουλάμε, σε ποιους, πόσο και γιατί.
- Μακροπρόθεσμα: Ποια η θέση μας σε σχέση με τον ανταγωνισμό, ποια η εικόνα των πελατών για την επιχείρηση και τα προϊόντα της, σε ποιες αγορές θα διεισδύσουμε.
- Τι πόρους θα αναλώσουμε για τους στόχους.
- Πως θα βοηθήσουμε το κοινωνικό σύνολο (μεταφορά τεχνογνωσίας, συμμετοχή στην τόνωση της επιχειρηματικότητας, δωρεές κλπ).
Προδιαγεγραμμένα προϊόντα & υπηρεσίες
- Σταθερή και αναλυτικά προσδιορισμένη ποιότητα (τεχνικά χαρακτηριστικά).
- Συνεχής προσπάθεια για τη βελτίωση της ποιότητας (μέσω ερωτηματολογίων πελατών, εκπαιδεύσεων, επαγγελματικών συναντήσεων με επιχειρήσεις-leader του κλάδου κλπ).
- Πιστοποιημένα προϊόντα.
- Επώνυμα προϊόντα.
- Value for money.
Εγρήγορση Διοίκησης και Προσωπικού
- Κοινοποίηση στόχων.
- Περιγραφή θέσεων εργασίας, καθορισμός αρμοδιοτήτων και κατανομή ευθυνών για το αποτέλεσμα.
- Εξάλειψη συγκεντρωτισμού και επικαλύψεων στις καθημερινές ενέργειες.
- Συνεχής εκπαίδευση.
- Το μεγαλύτερο ποσοστό του ανθρωποχρόνου της Διοίκησης πρέπει να αναλώνεται σε θέματα διοίκησης (στρατηγική κλπ) και όχι στις λοιπές καθημερινές διεργασίες. Το αντίστροφο ισχύει για τους λοιπούς εργαζομένους.
Αύξηση της αποδοτικότητας
- Συνεργαστείτε με ανθρώπους που έχουν τάση σε νεωτερισμούς και όταν τους επικοινωνείτε μια καινούργια ιδέα σας ή ένα νέο πλάνο που θα ακολουθήσετε, δεν σας λένε ότι δεν θα λειτουργήσει και ότι τα πράγματα είναι δύσκολα.
- Μετρήστε σε μηνιαία τουλάχιστον βάση τις επιδόσεις και συγκρίνετέ τις με τους στόχους (π.χ. αριθμός νέων πελατών, μεταβολή πωλήσεων, απόδοση προσωπικού, χρόνος παραμονής αποθεμάτων στην αποθήκη κλπ).
- Βελτιώστε την ταχύτητα εργασίας (χρήση ΤΠΕ, εκπαίδευση κλπ) ώστε να μειωθεί ο απαιτούμενος ανθρωποχρόνος σε όλες τις καθημερινές διεργασίες.
Τόνωση των προωθητικών ενεργειών
- Σχεδιάστε την «εικόνα» της επιχείρησης.
- Επιθετική διαφήμιση (internet marketing, τηλεόραση, ράδιο κλπ).
- Ξεκινήστε συνεργασίες με άλλες επιχειρήσεις. Φροντίστε να προσφέρετε περισσότερες και πιο ολοκληρωμένες λύσεις στους πελάτες σας.
Οικονομικός Προγραμματισμός
- Τήρηση κοστολόγησης & cash flow σε μηνιαία βάση.
- «Δίκαιη» τιμολογιακή πολιτική.
- Προϋπολογισμός εξόδων για τη μείωσή τους.
- Χρήση σύγχρονων εργαλείων προμηθειών (τύπου ηλεκτρονικών δημοπρασιών).
- Μειώστε τα έξοδα αυτά που δεν θα επηρεάσουν την ποιότητα του προϊόντος.
Διενέργεια διαπραγματεύσεων
- Η φερεγγυότητα και οι προκαθορισμένες παραγγελίες βοηθούν στην εκπτωτική πολιτική από πλευράς προμηθευτών.
- Ενδελεχής γνώση των τραπεζικών προϊόντων για ουσιαστική διαπραγμάτευση με τις τράπεζες (η δημιουργία κεφαλαιακού αποθέματος βοηθά την επιχείρηση σε αυτό, προσεκτική μελέτη των όρων αναχρηματοδότησης δανεισμού).
- Απασχολούμενοι – συνεργάτες αμειβόμενοι (εν μέρει ή αποκλειστικά) με βάση την απόδοση.
Αύξηση κυκλοφοριακής ταχύτητας χρήματος
- Ανταποκριθείτε άμεσα στη ζήτηση δίνοντας προσφορά εντός 1-2 ημερών.
- Ζητήστε προκαταβολή.
- Ολοκληρώστε γρήγορα την παραγγελία και τιμολογήστε.
Αξιοποίηση εναλλακτικών πηγών εσόδων
- Επιχορηγήσεις πάσης φύσεως (παγίων, δανεισμού, προσωπικού κλπ).
- Ηλεκτρονικό εμπόριο (σε αγορές στόχους με χρήση Google ads κλπ).
- Διαγωνισμοί καινοτομίας με έπαθλα όπως χρηματικά ποσά & συμβουλευτική υποστήριξη.
- Προσέγγιση venture capitals μόνο για καινοτόμες ιδέες (σε αυτήν την περίπτωση συνήθως τα επιτόκια είναι «ακριβά» διότι το ρίσκο είναι υψηλό).
- Crowd funding μέσω διαδικτύου.
Εξετάστε με ωριμότητα τη δυνατότητα εξαγωγών
- Χαρτογραφήστε τα προϊόντα, τις αγορές, τον ανταγωνισμό, ώστε να βρείτε εάν έχετε συγκριτικά πλεονεκτήματα και να στοχεύσετε σωστά.
- Προετοιμαστείτε κατάλληλα (προϊόντα, εφοδιαστική αλυσίδα, ασφάλιση, συμβάσεις κλπ).
- Συνεχής (σε ετήσια βάση) συμμετοχή σε εκθέσεις του εξωτερικού.
- Εγγραφή σε διαδικτυακά portals επιχειρήσεων.
- Συνέργιες με υφιστάμενα κανάλια πωλήσεων.
Προσπαθήστε να διαφοροποιηθείτε
- Αναλώστε χρόνο και φαιά ουσία σε εβδομαδιαία βάση για τη σύλληψη μιας καινοτόμας ιδέας.
- Ενημερωθείτε μέσω internet για τεχνολογίες αιχμής.
- Ρισκάρετε «μετρημένα». Η καινοτομία μπορεί να είναι κάτι απλό που θα κάνει τη διαφορά (π.χ. ένα εστιατόριο στο οποίο ο πελάτης θα πληρώνει εφόσον μείνει ικανοποιημένος από το γεύμα, μία βιοτεχνία παραγωγής σαπουνιών από γάλα γαϊδούρας, ένα γλυκό που διατηρεί το ζάχαρο σε χαμηλά επίπεδα, εμπόριο ανακυκλωμένων ρούχων κλπ).
- Κάνετε έρευνα αγοράς μέσω των πελατών σας ώστε να αφουγκραστείτε τι νέο επιθυμούν.
Λάβετε χείρα βοηθείας
- Διαβάστε από έγκυρες πηγές.
- Απευθυνθείτε σε ειδικούς (π.χ. ερευνητές, ειδικούς ΤΠΕ, συμβούλους επιχειρήσεων κλπ).
- Αποκτήστε παραστάσεις του τρόπου λειτουργίας από περισσότερες της μίας επιχείρησης.
Χρήστος Βαγενάς, Οικονομολόγος MSc
Atlantis Consulting Central Greece
Σύμβουλοι επιχειρήσεων Λάρισα και Λαμία
Λάρισα TK-41222, Ασκληπιού 9-11, Τ: 2410 253 425
Λαμία TK-35131, Βελισσαρίου 1Α, Τ: 2231 023 270