Με κοινή φιλοδοξία να αφήσουν το στίγμα τους στην αυτοκινητοβιομηχανία, ο Charles Rolls και ο Sir Henry Royce ένωσαν τις δυνάμεις τους το 1904. Παρά το γεγονός ότι προέρχονταν από πολύ διαφορετικά υπόβαθρα, οι ιδρυτές της αυτοκινητοβιομηχανίας Rolls-Royce είχαν μια εξαιρετική συνεργασία, πάθος για τη μηχανική και την επιθυμία να δημιουργήσουν το καλύτερο αυτοκίνητο στον κόσμο.
Charles Stewart Rolls: Ένας καταξιωμένος αυτοκινητιστής
Γεννημένος το 1877 στο Berkeley του Λονδίνου, ο Charles Stewart Rolls ήταν ο τρίτος γιος του Λόρδου και της Λαίδης Llangattock. Ο Rolls σπούδασε μηχανολόγος μηχανικός στο “Trinity College” στο Cambridge, όπου ήταν ο πρώτος προπτυχιακός φοιτητής, που κατείχε αυτοκίνητο.
Έχοντας αποκτήσει φήμη για την τεχνογνωσία του πάνω στους κινητήρες, ο Rolls απέκτησε τα προσωνύμια «Dirty Rolls» και «Petrolls». Όταν αποφοίτησε, ήταν ήδη ένας καταξιωμένος αυτοκινητιστής. Το 1903, έσπασε το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας στο Δουβλίνο, οδηγώντας ένα Mors 30 ίππων με σχεδόν 83 μίλια/ώρα.
Για να χρηματοδοτήσει τις αθλητικές του δραστηριότητες, ο Rolls δημιούργησε μια από τις πρώτες αντιπροσωπείες αυτοκινήτων στη Βρετανία με τον φίλο του Claude Johnson: την “CS Rolls & Co”. Εισήγαγαν και πουλούσαν αυτοκίνητα Peugeot από τη Γαλλία και αυτοκίνητα Minerva από το Βέλγιο.
Sir Henry Royce: Το πάθος για την τελειότητα
Σε αντίθεση με τον Rolls, ο οποίος είχε προνομιακή καταγωγή, ο Henry Royce δούλευε από την ηλικία των εννέα ετών. Γεννημένος το 1863 στο της Αγγλίας, ο Ρόις πουλούσε εφημερίδες και δούλευε στο τηλεγραφείο, μεταφέροντας μηνύματα με το ποδήλατο, πριν αλλάξει η τύχη του.
Σε ηλικία 14 ετών, μια από τις θείες του πλήρωσε τα δίδακτρα του για να μαθητεύσει στην “Great Northern Railway Works”. Δουλεύοντας με έναν από τους εξαιρετικούς μηχανικούς της εποχής, ο Royce άρπαξε κάθε ευκαιρία για να εκπαιδεύσει τον εαυτό του, περνώντας τα βράδια του μελετώντας άλγεβρα, γαλλικά, ηλεκτρολογία και μηχανική. Καθως αποδείχθηκε φυσικό ταλέντο στη μηχανική, ο Royce έπιασε δουλειά στην “Electric Light and Power Company”.
Η αληθινή φιλοδοξία του ήταν, να γίνει μηχανικός πλήρους απασχόλησης. Ξεκίνησε μια επιχείρηση με τον συνάδελφό του και φίλο μηχανικό, Ernest Claremont – δουλεύοντας όλο το εικοσιτετράωρο για να κατασκευάζει ηλεκτρικά εξαρτήματα όπως ηλεκτρικά κουδούνια και δυναμό. Ήταν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, που ο Royce κατοχύρωσε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας βελτιώσεις στον λαμπτήρα μπαγιονέτ, που εξακολουθεί να χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα.
«Πάρε το καλύτερο που υπάρχει και κάνε το καλύτερο»
Όταν αγόρασε ένα μεταχειρισμένο δικύλινδρο γαλλικό Decauville, ο Royce άρχισε να ενδιαφέρεται για την κατασκευή αυτοκινήτων. Είχε μια ενστικτώδη επιθυμία για την τελειότητα και μια έμφυτη εργασιακή ηθική, που αργότερα έγινε πυλώνας της φιλοσοφίας της Rolls-Royce: «Πάρε το καλύτερο που υπάρχει και κάνε το καλύτερο».
Έχοντας βρει κατασκευαστικά ελαττώματα στο γαλλικό Decauville, ο Royce βάλθηκε να τα πάει καλύτερα. Μέχρι το τέλος του 1903, είχε σχεδιάσει και κατασκευάσει τον πρώτο του βενζινοκινητήρα – και τον Απρίλιο του 1904, οδήγησε το πρώτο του αυτοκίνητο Royce 10 ίππων στην πόλη.
Η συνάντηση που άλλαξε για πάντα το μέλλον της αυτοκίνησης
Ο Henry Edmunds – μέτοχος της εταιρείας του Royce και φίλος του Rolls – καμάρωνε όταν απέκτησε το νέο του αυτοκίνητο Royce των 10 ίππων.
Εντωμεταξύ εκείνη την εποχή, ο Rolls ήταν απογοητευμένος επειδή μπορούσε να πουλάει μόνο εισαγώμενα αυτοκίνητα, έτσι ο Edmunds κανόνισε μια συνάντηση με τον άνθρωπο πίσω από τους 10 ίππους.
Ο Edmunds δεν μπορούσε να φανταστεί, ότι η συνάντηση που οργάνωσε, θα άλλαζε για πάντα το μέλλον της αυτοκίνησης. Οι Rolls και Royce συναντήθηκαν για πρώτη φορά στις 4 Μαΐου 1904 στο Μάντσεστερ. Μέσα σε λίγα λεπτά από τη στιγμή που είδε το δικύλινδρο 10hp του Royce, ο Rolls ήξερε ότι είχε βρει αυτό που έψαχνε. Ο Rolls συμφώνησε επί τόπου να πουλήσει όσα αυτοκίνητα μπορούσε να κατασκευάσει ο Royce, με το όνομα Rolls-Royce.
Η δημιουργία ενός brand απαιτεί όραμα
Ενώ η Rolls Royce ήταν απασχολημένη με την κατασκευή και την πώληση αυτοκινήτων, ήταν ένας συνεργάτης τους, ο Claude Johnson, που ανέλαβε τον ρόλο του Διευθύνοντος Συμβούλου και διεύρυνε τη φήμη της νεοσύστατης εταιρείας. Μια ιδιοφυΐα στη δημοσιότητα, ο Claude Johnson ήταν τόσο αναπόσπαστο κομμάτι της επιτυχίας της εταιρείας που έγινε γνωστός ως «η παύλα στη Rolls-Royce».
Μία από τις πρώτες διαφημίσεις του Johnson για το αυτοκίνητο 40/50 ίππων το προωθούσε ως εξής: «Η εξακύλινδρη Rolls Royce – όχι ένα από τα καλύτερα, αλλά το καλύτερο αυτοκίνητο στον κόσμο». Εκείνη τη στιγμή, είχε βρει τη φράση, που θα συνδεόταν για πάντα με τη Rolls Royce.
Η απόφαση του Johnson να ενορχηστρώσει μια σειρά από έξυπνα διαφημιστικά για να προωθήσει την ποιότητα και την αξιοπιστία των αυτοκινήτων Rolls Royce ήταν απίστευτα αποτελεσματική. Απέδειξε την ανώτερη απόδοσή τους και δημιούργησε παγκόσμια αποδοχή για την ανώτερης κλάσης μηχανική τους. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία.