Πολλοί καλλιτέχνες περνούν από στάδια όπου εμπνέονται από συγκεκριμένες «μούσες», αλλά ο Yves Klein πήγε το «Blue Period» σε ένα νέο επίπεδο. Γιος δύο ζωγράφων, λάτρης της μαγείας και με εμμονή στην πνευματικά εξυψωτική δύναμη των χρωμάτων: χρυσό, ροζ, αλλά πάνω απ’ όλα το μπλε, ο Yves Klein (1928-1962) ήταν ένας από τους πιο προκλητικούς Γάλλους καλλιτέχνες της μεταπολεμικής περιόδου και μια σημαντική προσωπικότητα στην ανάπτυξη της εννοιολογικής τέχνης.
Η ανακάλυψη μιας νέας απόχρωσης του μπλε
Στην πραγματικότητα το πάθος του και η αφοσίωση του στο χρώμα ήταν τόσο βαθειά, ώστε το 1960 να καταθέσει την ευρεσιτεχνία ενός χρώματος δικής του επινόησης, το οποίο ονόμασε “International Klein Blue”. Ο Klein δεν δούλευε μόνο με το μπλε – εφηύρε μια απόχρωση του.
Στη δεκαετία του 1940, άρχισε να ζωγραφίζει μονοχρωμίες με “ultramarine”, μια λαμπερή μπλε χρωστική ουσία, αλλά δυσαρεστήθηκε με την τάση του χρώματος να ξεθωριάζει με την πάροδο του χρόνου. Ενώ έκανε διακοπές στη Νίκαια το 1956, πειραματίστηκε με την προσθήκη ενός συνδετικού πολυμερούς στη χρωστική ουσία, που οδήγησε στη δημιουργία της νέας απόχρωσης.
Η καθαρή ενέργεια της μονοχρωμίας
Κατά τη διάρκεια της υπόλοιπης σύντομης ζωής του (πέθανε από καρδιακή προσβολή το 1962, σε ηλικία 34 ετών), ο Κλάιν δημιούργησε σχεδόν 200 μπλε μονόχρωμους πίνακες, πιστεύοντας, ότι το χρώμα εξέφραζε «καθαρή ενέργεια». Αφότου κατοχύρωσε το χρώμα του ως “International Klein Blue” (IKB) το 1960, σπάνια χρησιμοποιούσε οποιοδήποτε άλλο χρώμα.
Ένας αντισυμβατικός καλλιτέχνης
Η εμμονή του Klein με τη νέα απόχρωση δεν τελείωνε στη ζωγραφική. Τη χρησιμοποίησε επίσης με διάφορους μη συμβατικούς και ριζοσπαστικούς τρόπους:
- Στα εγκαίνια μίας ατομικής έκθεσης του το 1957, απελευθέρωσε 1.001 μπλε μπαλόνια με ήλιο στο Σαιν Ζερμαίν ντε Πρε.
- Την επόμενη χρονιά η έκθεση του “Το Κενό”, δεν αποτελούνταν παρά μόνο από μία τελείως άδεια γκαλερί! Ωστόσο συγκεντρώθηκε ένα πλήθος από 2.500 θαυμαστες του, το οποίο μάλιστα χρειάστηκε να διαλυθεί από την αστυνομία.
- Το 1957, ο Klein ζωγράφισε 11 πανομοιότυπους μπλε καμβάδες και τους πουλούσε σε διαφορετικές τιμές. Η παραλλαγή, είπε, οτι ήταν «το μοναδικό πνεύμα που είχε ο καθένας». Πήρε τη τιμή που ζητούσε και για τους 11 πίνακες!
- Στα εγκαίνια της έκθεσης του «Ανθρωπομετρίες της Μπλε Εποχής» στο Παρίσι, ο Klein χρησιμοποίησε τρία γυμνά μοντέλα καλυμμένα με μπλε μπογιά ως «ζωντανά πινέλα», για να αποτυπώσει τα σώματα τους σε έναν λευκό καμβά.
Επίλογος
«Στην αρχή δεν υπάρχει τίποτα, μετά υπάρχει ένα βαθύ τίποτα, μετά ένα μπλε βάθος». Η σημασία του έργου του Klein έγκειται στην αναζήτηση του νοήματος μέσω της καθαρότητας ενός χρώματος και στον τρόπο με τον οποίο μπορεί να πυροδοτήσει μια πνευματική εμπειρία. Για αυτόν, το χρώμα είναι ένα αφηρημένο στοιχείο που όμως έχει τη δύναμη να μεταδίδει ιδέες και συγκεκριμένα συναισθήματα.
Πηγές: www.faena.com, www.mentalfloss.com