Οι εικασίες για την εξωγήινη ζωή χρονολογούνται από τους αρχαίους Έλληνες, και ίσως και παλαιότερα. Πολύ πριν ο ανθρώπινος πολιτισμός αναπτύξει μια επιστημονικά ακριβή κατανόηση του σύμπαντος, οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο κοίταζαν ψηλά στον ουρανό και αναρωτιόντουσαν τι υπήρχε εκεί έξω. Ορισμένοι φανταζόντουσαν αυτή την τεράστια, μυστηριώδη έκταση ως κατοικία θεών και ανώτερων όντων, υπεύθυνων για τη δημιουργία του ήλιου, της σελήνης και των αστεριών.
Ελληνική αρχαιότητα
Οι περισσότεροι άνθρωποι στην αρχαία Ελλάδα στράφηκαν στη θρησκεία, για να εξηγήσουν τα αστέρια, τους πλανήτες και τα άλλα στοιχεία του σύμπαντος. Για παράδειγμα, οι περισσότεροι Έλληνες πίστευαν, ότι η θέση του ήλιου στον ουρανό καθοριζόταν από το θεό Ήλιο και τη διαδρομή του στον ουρανό με το άρμα του. Ωστόσο, ορισμένοι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι όπως ο Αναξαγόρας, προσπάθησαν να εξηγήσουν τη λειτουργία του σύμπαντος με πιο επιστημονικούς όρους.
Οι αστρονομικές ανησυχίες του Αναξαγόρα
Ο Αναξαγόρας, ένας αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος που έζησε μεταξύ 500 π.Χ. και 428 π.Χ., ήταν γνωστός για τις αστρονομικές του θεωρίες. Στο παρελθόν όμως, οι άνθρωποι συχνά διώκονταν, επειδή σκέφτονταν διαφορετικά. Αυτό ίσχυε ακόμη και στην αρχαία Ελλάδα, γνωστή για τους πρωτοπόρους φιλοσόφους της.
Ο Αναξαγόρας προσπάθησε να δώσει επιστημονικές εξηγήσεις για πολλά φαινομενικά υπερφυσικά φαινόμενα όπως οι εκλείψεις και τα ουράνια τόξα. Πίστευε επίσης, ότι «το φεγγάρι δεν είναι θεός αλλά ένας μεγάλος βράχος και ο ήλιος μια πύρινη μάζα από καυτό μέταλλο». Για αυτές τις απόψεις του συνελήφθη και καταδικάστηκε σε θάνατο. Ο Αναξαγόρας θα είχε μια μοίρα παρόμοια με τον Σωκράτη, αλλά τελικά εξορίστηκε αντί να θανατωθεί χάρη στη μεσολάβηση των φίλων του.
Η θεωρία του Αναξαγόρα για το φεγγάρι και την εξωγήινη ζωή
Ο Αναξαγόρας εξέτασε επίσης την πιθανότητα να κατοικείται το φεγγάρι! Πρότεινε τη θεωρία, ότι υπήρχε εξωγήινη ζωή στη Σελήνη, πιθανώς στα βουνά της. Οι απόψεις του Αναξαγόρα για τα ουράνια αντικείμενα και την εξωγήινη ζωή αποδείχθηκαν εξαιρετικά αμφιλεγόμενες. Έρχονταν σε αντίθεση με τις κυρίαρχες θρησκευτικές πεποιθήσεις και απόψεις, που υποστήριζαν άλλοι φιλόσοφοι. Σύμφωνα με πολλές εκδοχές της ελληνικής μυθολογίας, η Σελήνη προσωποποιήθηκε ως η θεά Σελήνη, η οποία επισκεπτόταν τη Γη σύμφωνα με τον σεληνιακό κύκλο. Αυτή η θρησκευτική άποψη αντικρούστηκε από τη θεωρία του Αναξαγόρα, πως η Σελήνη ήταν ένα βραχώδες φυσικό σώμα, που πιθανώς κατοικούνταν από εξωγήινους.
Σύμφωνα με τα σύγχρονα πρότυπα, ο Αναξαγόρας αναγνωρίζεται ως λαμπρός επιστήμονας και φιλόσοφος, αλλά τότε οι θεωρίες του του κέρδισαν την οργή του αθηναϊκού κράτους, όπου ζούσε. Ωστόσο, δεν ήταν ο μόνος φιλόσοφος, που προσπάθησε να κατανοήσει την αστρονομία, παρά τις κυρίαρχες θρησκευτικές απόψεις της εποχής. Ο Δημόκριτος π.Χ., ξεκινώντας από την υπόθεση, ότι υπήρχε άπειρος αριθμός ατόμων, υποστήριξε, ότι πρέπει να υπάρχει και άπειρος αριθμός κόσμων. Όπως χαρακτηριστικά είπε ένας από τους μαθητές του, «Φαίνεται παράλογο, ότι σε ένα μεγάλο χωράφι πρέπει να φυτρώνει μόνο ένα βλαστάρι και ότι σε έναν άπειρο χώρο υπάρχει μόνο ένας κόσμος».
Πηγές: bigthink.com, greekreporter.com