Ένας επιβάτης πέθανε από ύποπτη καρδιακή προσβολή και άλλοι 30 τραυματίστηκαν, όταν μια πτήση της Singapore Airlines από το Λονδίνο για Σιγκαπούρη, έπεσε πρόσφατα σε έντονες αναταράξεις, αναγκάζοντας το τζετ Boeing 777-300ER να εκτραπεί από την πορεία του και να κάνει έκτακτη προσγείωση στο διεθνές αεροδρόμιο Suvarnabhumi της Μπανγκόκ.
Τι είναι οι αναταράξεις
Οι αναταράξεις ή οι θύλακες διαταραγμένου αέρα, μπορεί να έχουν πολλές αιτίες, με προφανέστερες τα ασταθή καιρικά μοτίβα που προκαλούν καταιγίδες. Η Singapore Airlines δεν ανέφερε για ποιο τύπο αναταράξεων επρόκειτο, αλλά οι ειδικοί της αεροπορίας υποπτεύονται, ότι πρόκειται για αναταράξεις καθαρού αέρα(σε ουρανό χωρίς σύννεφα), που θεωρούνται ο πιο επικίνδυνος τύπος αναταράξεων. Οι αναταράξεις αυτές, γνωστές ως (CAT), είναι ουσιαστικά μη ανιχνεύσιμες από την τρέχουσα τεχνολογία, πράγμα που σημαίνει, ότι μπορούν να χτυπήσουν χωρίς προειδοποίηση – καθιστώντας ακόμη πιο σημαντικό για τους επιβάτες ενός αεροπλάνου να φορούν ζώνες όποτε κάθονται, είπαν οι ειδικοί σε θέματα ασφάλειας.
Πόσο συνηθισμένο είναι το περιστατικό;
Τα περιστατικά που σχετίζονται με αναταράξεις είναι κοινά, σύμφωνα με μια μελέτη του 2021. Από το 2009 έως το 2018, διαπιστώθηκε, ότι οι αναταράξεις αντιπροσώπευαν περισσότερο από το ένα τρίτο των αναφερόμενων συμβάντων και τα περισσότερα είχαν ως αποτέλεσμα έναν ή περισσότερους σοβαρούς τραυματισμούς, αλλά όχι ζημιές σε αεροσκάφη. Οι θανατηφόρες αναταράξεις στα αεροπορικά ταξίδια παραμένουν εξαιρετικά σπάνιες.
“Είναι ένα πολύ ασυνήθιστο και σπάνιο γεγονός. Έχουν περάσει πάνω από 25 χρόνια από τότε, που ένας επιβάτης σκοτώθηκε από αναταράξεις σε εμπορικό αεροσκαφος”, δήλωσε ο διευθυντής της ομάδας δεδομένων ασφάλειας αεροπορίας στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το τελευταίο θανατηφόρο ατύχημα που σχετίζεται με αναταράξεις αφορούσε ένα Boeing 747 της United Airlines το 1997.
Πως αντιδρούν οι πιλότοι;
Τα πληρώματα σχεδιάζουν εκ των προτέρων μελετώντας πιθανές αναταράξεις και άλλες μετεωρολογικές προβλέψεις, οι οποίες έχουν βελτιωθεί με τα χρόνια, φορτώνοντας επιπλέον καύσιμα όταν χρειάζεται και παρακολουθώντας το ραντάρ καιρού κατά τη διάρκεια της πτήσης. Αλλά μερικές φορές οι ξαφνικές και βίαιες αναταράξεις, τους αφήνουν λίγο χρόνο για να αντιδράσουν. «Αν είναι απροσδόκητο, τότε είναι λίγο αργά. Ελπίζουμε να λάβουμε προειδοποιήσεις από άλλα αεροσκάφη στην περιοχή και να επιβραδύνουμε, για να βεβαιωθούμε, ότι θα ελαχιστοποιηθούν τα αποτελέσματα”, δήλωσε ο ειδικός σε ανατροπές αεροσκαφών στη Royal Aeronautical Society.
Ποια αεροπλάνα ανταποκρίνονται καλύτερα στις αναταράξεις;
Όσον αφορά τη δομή τους, όλα τα σύγχρονα εμπορικά αεροσκάφη είναι κατασκευασμένα για να αντιμετωπίζουν τέτοιες δυνάμεις. Όμως η αίσθηση που βιώνουν οι επιβάτες ποικίλλει από αεροπλάνο σε αεροπλάνο και από θέση σε θέση. Τα μακρά αεροπλάνα μπορούν να αισθάνονται πιο έντονα τις αναταράξεις στο πίσω μέρος και το ιδανικό σημείο είναι γύρω από το κέντρο βάρους, το οποίο είναι συνήθως ακριβώς μπροστά από τα φτερά. Το υψηλής τεχνολογίας 787-9 της Boeing, με ένα «Σύστημα Μετριασμού Ριπών» από τη Honeywell, κατέχει την πρώτη θέση για τη διαχείριση αναταράξεων, σύμφωνα με την “Turbli”.
Η σημασία της ζώνης ασφαλείας
Ένας μάρτυρας στην πτήση της Singapore Airlines είπε, ότι πολλοί άνθρωποι που δεν φορούσαν τη ζώνη τους πετάχτηκαν γύρω από τη θέση τους όταν το αεροπλάνο έκανε βουτιά, με πολλούς να χτυπούν τα κεφάλια τους. Τα συνδικάτα πιλότων και αεροσυνοδών δήλωσαν, ότι το περιστατικό υπογραμμίζει τη σημασία της τήρησης των οδηγιών του πληρώματος και της χρήσης ζώνης ασφαλείας καθ’όλη τη διάρκεια της πτήσης. Αλλά προειδοποίησαν, ότι το να αφήνεις συνεχώς το σήμα της ζώνης ασφαλείας αναμμένο, θα μπορούσε να «υποβιβάσει» τη σημασία του και ότι οι επιβάτες θα μπορούσαν να το συνηθίσουν και να αρχίσουν να το αγνοούν.
«Η πινακίδα της ζώνης ασφαλείας σημαίνει κάτι, αλλά αν την αφήνεις συνεχώς αναμμένη, δεν σημαίνει τίποτα», δήλωσε ο εκπρόσωπος της Ένωσης Πιλότων της American Airlines. Μεταξύ των πιο εκτεθειμένων σε τραυματισμούς είναι το πλήρωμα, που πρέπει να περιηγηθεί στην καμπίνα για να ελέγξει, ότι οι ζώνες ασφαλείας έχουν δεθεί όταν ανάβουν οι πινακίδες. Ο ειδικός στον τομέα της αεροδιαστημικής ασφάλειας Anthony Brickhouse είπε, ότι οι επιβάτες πρέπει να ελαχιστοποιούν τις μετακινήσεις τους στις πτήσεις και να παραμένουν πάντα δεμένοι, ανεξάρτητα από το φως της ζώνης ασφαλείας.
Υπάρχει κάποια νέα τεχνολογία;
Η NASA λέει, ότι αναπτύσσει ένα σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης, που βασίζεται σε μικροφώνα υπερήχων τοποθετημένα στο έδαφος, για την ανίχνευση αναταράξεων στον καθαρό αέρα εκατοντάδες μίλια μακριά. Η “Turbulence Solutions” με έδρα την Αυστρία, αναπτύσσει τεχνολογίες για την εξάλειψη έως και 80% των αναταράξεων. Ωστόσο, οι ειδικοί του κλάδου προειδοποιούν, ότι κάθε νέο σύστημα αεροσκαφών πρέπει να αποδειχθεί ότι λειτουργεί σε υψηλό επίπεδο αξιοπιστίας και χρειάζονται χρόνια αυστηρών δοκιμών για να μπορέσει να επικυρωθεί η τεχνολογία. Οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει συνήθως να συμφωνήσουν να πληρώσουν το λογαριασμό για τυχόν αναβαθμίσεις.
Φταίει η κλιματική αλλαγή;
Μια σειρά από αναφορές αναταράξεων έχει πυροδοτήσει μια συζήτηση σχετικά με το εάν η κλιματική αλλαγή μπορεί να προκαλεί περισσότερες αναταράξεις. Μια έκθεση από το Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ έδειξε, ότι οι αναταράξεις θα μπορούσαν να επιδεινωθούν με την κλιματική αλλαγή. «Οι πιο πρόσφατες μελλοντικές μας προβλέψεις υποδεικνύουν διπλασιασμό ή τριπλασιασμό των έντονων αναταράξεων στα ρεύματα αεριωθουμένων τις επόμενες δεκαετίες, εάν το κλίμα συνεχίσει να αλλάζει όπως αναμένουμε». Ωστόσο, ενώ φαίνεται να υπάρχει ισχυρός συσχετισμός, χρειάζεται περισσότερη έρευνα. Είναι πολύ νωρίς για να κατηγορήσουμε οριστικά την κλιματική αλλαγή για τις πρόσφατες εμφανείς αυξήσεις των αναταράξεων.
Οι αεροπορικές εταιρείες υποχρεούνται από το νόμο να ενεργοποιούν το σήμα της ζώνης ασφαλείας κατά την απογείωση και την προσγείωση των πτήσεων, με τους αερομεταφορείς να έχουν τις δικές τους διαδικασίες και πρωτόκολλα για να αντιμετωπίσουν τις αναταράξεις στον αέρα. Όσο για εμάς, οφείλουμε να συμμορφωνόμαστε για τη δική μας ασφάλεια.
Πηγή: www.reuters.com