«Ο ιστότοπος διαγράφηκε. Η σελίδα δεν βρέθηκε». Αυτό συμβαίνει πολύ συχνά, αλλά σχεδόν κανείς δεν μιλάει για αυτό. Δεν είναι βέβαια μυστικό, ότι οι ιστότοποι, όπως και άλλες εκδόσεις και καταστήματα, έρχονται και παρέρχονται. Επιπλέον, οι ιστότοποι περνούν από σημαντικές αναδιαρθρώσεις και επανασχεδιασμούς, η τεχνολογία στην οποία στηρίζονται εξελίσσεται και το παλιό υλικό θυσιάζεται καθώς είναι «μη συμβατό». Σχεδόν το 40% των ιστοσελίδων από το 2013 δεν υπάρχουν πλέον εδώ και μια δεκαετία, σύμφωνα με έρευνα. Το διαδίκτυο εξαφανίζεται, υποστηρίζει η μελέτη, καθώς χάνονται ιστοσελίδες και διαδικτυακό περιεχόμενο.
Το περιεχόμενο του Ιστού δεν διαρκεί για πάντα
Ο Ιστός θεωρείται συχνά ως ένα μέρος όπου το περιεχόμενο διαρκεί για πάντα. Ωστόσο, τεράστια τμήματα του χάνονται καθώς οι σελίδες διαγράφονται ή μετακινούνται, σύμφωνα τη νέα έρευνα. Από τις ιστοσελίδες που υπήρχαν το 2013, για παράδειγμα, το 38 % έχει πλέον χαθεί. Ακόμη και νεότερες σελίδες εξαφανίζονται: το 8 % των σελίδων που υπήρχαν το 2023 δεν είναι πλέον διαθέσιμες. Αυτές οι σελίδες τείνουν να εξαφανίζονται όταν διαγράφονται ή μετακινούνται. Αυτό συμβαίνει σε κατά τα άλλα λειτουργικούς ιστότοπους, έδειξε η μελέτη από το “Pew Research Center”, αντί να συμβαίνει όταν εξαφανίζονται ολόκληροι ιστότοποι.
Η έρευνα
Η έρευνα ολοκληρώθηκε με τη συλλογή τυχαίων δειγμάτων σχεδόν ενός εκατομμυρίου ιστοσελίδων, που ελήφθησαν από την “Common Crawl”, μια υπηρεσία που αρχειοθετεί μέρη του Διαδικτύου. Στη συνέχεια, οι ερευνητές έψαξαν να δουν εάν αυτές οι σελίδες συνέχισαν να υπάρχουν μεταξύ 2013 και 2023.
Διαπιστώθηκε, ότι το 25 % όλων των σελίδων που συλλέχθηκαν μεταξύ 2013 και 2023 δεν ήταν πλέον διαθέσιμες. Από αυτές, το 16 % των σελίδων προέρχονταν από ιστότοπο που συνεχίζει να υπάρχει, ενώ το 9 % βρίσκονταν σε ιστότοπους που δεν υπάρχουν πλέον στο διαδίκτυο.
Το αποτέλεσμα σημαίνει, ότι τεράστιοι όγκοι ειδήσεων και σημαντικό περιεχόμενο αναφοράς εξαφανίζονται. Περίπου το 23 % των σελίδων ειδήσεων περιλαμβάνουν τουλάχιστον έναν κατεστραμμένο σύνδεσμο ενώ το 21 % των κυβερνητικών ιστοσελίδων και το 54 % των σελίδων της Wikipedia, περιλαμβάνουν έναν σύνδεσμο στις αναφορές τους που δεν υπάρχει πλέον. Το ίδιο περίπου συμβαίνει και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το ένα πέμπτο των tweets εξαφανίζονται από τον ιστότοπο μέσα σε μήνες από τη δημοσίευσή τους.
Θυσιάζοντας υλικό στο βωμό της Google
Οι τοποθεσίες που εξαφανίζονται εντελώς, χρειάζονται πολλή δουλειά για να μην αφήσουν πίσω τους ούτε ένα αρχείο. Οι ψηφιακές εκδόσεις απλά δεν έχουν τη μονιμότητα της εκτύπωσης και όποιος σας λέει το αντίθετο θα πρέπει να αντιμετωπίζεται μαλλον ως αναξιόπιστος. Πολλά από αυτά, ως ένα βαθμό, είναι γνωστά. Αυτό που είναι λιγότερο γνωστό είναι, ότι ορισμένοι ιστότοποι διαγράφουν όλο και περισσότερο παλαιότερο υλικό, θυσιάζοντάς το στον βωμό της Google. Ο διαρκώς μεταβαλλόμενος αλγόριθμος αναζήτησης Google, δίνει προτεραιότητα σε ιστοτόπους γρήγορης φόρτωσης. Ένας τρόπος για να κάνετε έναν ιστότοπο να αλλάζει πιο γρήγορα είναι να απορρίψετε υλικό από αυτόν. Ωστόσο, γενικά οι αλγόριθμοι αποφασίζουν, τι αξίζει να κρατηθεί και τι όχι. Ακόμη και σε ιστότοπους που λειτουργούν εδώ και χρόνια, εξαφανίζονται άρθρα, για να συνεχίσουν να τρέχουν όλα λίγο πιο γρήγορα.
Είναι δίκαιο εμπορικά, θα υποστηρίξουν κάποιοι. Ποιος δεν έχει ξεγελαστεί με την ταχύτητα που φορτώνει ένας ιστότοπος; Ωστόσο, συνήθως, ο λόγος για να επισκεφτείτε έναν ιστότοπο, δεν είναι το αναδυόμενο banner, το αίτημα για αποστολή ειδοποιήσεων, η αυτόματη αναπαραγωγή βίντεο, η διαφήμιση που επικαλύπτει την οθόνη σας ή η δυνατότητα με ένα κλικ σας να δείτε, πώς μοιάζει μια γυναίκα που κάποτε ήταν 18 ετών και τώρα είναι 50. Ο λόγος είναι για το άρθρο ή το βίντεο που θέλατε.
Οι ιστότοποι διαγράφουν τα παλαιότερα άρθρα τους. Οι ιστότοποι κλείνουν. Παρόλο, που ο παγκόσμιος ιστός μεγαλώνει με μεγάλες ταχύτητες, ταυτόχρονα συρρικνώνεται και σημαντικό υλικό μπορεί να χαθεί για πάντα. Ένα ακόμα παράδοξο το Διαδικτύου.
Πηγή: au.news.yahoo.com