Σε μια εποχή όπου η ψηφιακή υπερφόρτωση και η επιρροή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης κυριαρχούν, μια νέα πρόκληση έχει εμφανιστεί για τη Generation Z: Το “menu anxiety” – το άγχος δηλαδή που προκαλεί η επιλογή ενός ή περισσότερων πιάτων από το μενού ενός εστιατορίου. Αυτός ο όρος αναφέρεται στο άγχος και την αναποφασιστικότητα που αντιμετωπίζουν οι νεαροί ενήλικες, όταν έρχονται αντιμέτωποι με την παραγγελία φαγητού σε ένα εστιατόριο.
«Κόπωση απόφασης»
Μια πρόσφατη μελέτη αποκάλυψε, ότι το 86% των ενηλίκων της Gen Z βιώνουν αυτή τη μορφή άγχους, υπογραμμίζοντας μια σημαντική αλλαγή στις γευστικές εμπειρίες και στις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. Η ρίζα αυτού του φαινομένου βρίσκεται στην ανατροφή και το περιβάλλον της Gen Z. Ως η πρώτη πλήρως ψηφιακή γενιά, είναι συνηθισμένη στη συνεχή ροή πληροφοριών, οδηγώντας σε αυτό που ο Cedar Roach, ειδικός στις επικοινωνίες της Gen Z, περιγράφει ως «κόπωση απόφασης». Περίπου το 48% της Gen Z φέρεται να αισθάνεται άγχος τις περισσότερες φορές εξαιτίας αυτής της υπερφόρτωσης, καθιστώντας την επιλογή μενού μια εξαντλητική και αγχωτική εργασία.
Κοινωνικές πιέσεις
Το άγχος του μενού δεν είναι μόνο ο φόβος της λανθασμένης επιλογής. Αντανακλά ευρύτερες ανησυχίες, όπως το υψηλό κόστος του φαγητού έξω και τις κοινωνικές πιέσεις που ενισχύονται από τις ψηφιακές πλατφόρμες. Η επιρροή των social media, είναι ενδεικτική, με το 34% των ανθρώπων που ρωτήθηκαν, να παραδέχονται πως θα διάλεγαν πιάτα που δείχνουν καλύτερα στο Instagram ή το TikTok. Έως και το 25% της Gen Z αισθάνεται, ότι οι διατροφικές τους επιλογές εξετάζονται εξονυχιστικά και κρίνονται αυστηρά από τις επαφές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενισχύοντας το άγχος που σχετίζεται με το φαγητό έξω. Το 38% των εκπροσώπων της Gen Z και των millennials δήλωσαν μάλιστα, πως δεν πηγαίνουν σε ένα εστιατόριο αν δεν έχουν δει πρώτα το μενού, ενώ το 1/3 των zoomers ζητά από άλλους να του παραγγείλουν, ακριβώς εξαιτίας αυτού του άγχους.
Το κόστος
Αυτό το άγχος εκτός από αποτέλεσμα κοινωνικών αλληλεπιδράσεων, είναι αποτέλεσμα και οικονομικών ανησυχιών. Πρόσφατη έρευνα αγοράς αποκαλύπτει μια αξιοσημείωτη αλλαγή στην υποστήριξη των εστιατορίων μεταξύ των νεαρών ενηλίκων, μια αλλαγή που μεταφράζεται σε λιγότερες επισκέψεις. Η αύξηση του πληθωρισμού και του κόστους εστίασης συνέβαλε σε αυτή την απροθυμία, με μια σημαντική μερίδα νέων, περίπου το ένα τρίτο των ατόμων ηλικίας 16 έως 24 ετών, να εκφράζει νευρικότητα για το κόστος του λογαριασμού στο τέλος του γεύματος. Αυτή η τάση αποτελεί πρόκληση για τα εστιατόρια, τα οποία συνήθως στοχεύουν να τραβήξουν τους νέους πελάτες και να καλλιεργήσουν την αφοσίωσή τους με την πάροδο του χρόνου.
Πως αντιμετωπίζεται το άγχος του μενού
Για να αντιμετωπιστεί το άγχος του μενού, οι ειδικοί προτείνουν την υιοθέτηση στρατηγικών, που καλύπτουν τις ανάγκες και τις προτιμήσεις αυτού του νεότερου δημογραφικού πληθυσμού, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας απλούστερων, πιο ελκυστικών μενού και την παροχή μιας λιγότερο συντριπτικής σειράς επιλογών. Τέτοιες προσαρμογές κάνουν τη γευστική εμπειρία πιο ευχάριστη για τη Gen Z και έχουν απήχηση στην ευρύτερη πελατειακή βάση, που αναζητά μια βελτιωμένη και χωρίς άγχος εμπειρία φαγητού. Πέρα από τον σχεδιασμό του μενού, υπάρχει επίσης ανάγκη για κατανόηση και ενσυναίσθηση από το προσωπικό του εστιατορίου. Είναι σημαντική η καθοδήγηση των θαμώνων στις επιλογές του μενού τους. Η συμμετοχή στη συζήτηση και η παροχή χρόνου στους πελάτες να αποφασίσουν, είναι βασικά στοιχεία για τη δημιουργία μιας φιλόξενης ατμόσφαιρας.
Συνοψίζοντας, το άγχος του μενού της Gen Z, είναι μια υπενθύμιση της εξελισσόμενης κοινωνικής δυναμικής και της ανάγκης για προσαρμογή σε διάφορες πτυχές της καθημερινής ζωής. Για να αντιμετωπίσουν το άγχος του μενού στον κλάδο των εστιατορίων, οι νεοφυείς επιχειρήσεις αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη (AI). Εισάγουν καινοτόμες λύσεις όπως φωνητικές παραγγελίες και υπηρεσίες τηλεφωνητή με τεχνητή νοημοσύνη. Αυτές οι τεχνολογίες απλοποιούν τη διαδικασία παραγγελιών, καθιστώντας την πιο φιλική προς το χρήστη και λιγότερο αποθαρρυντική για τους πελάτες. Οι εξελίξεις που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη προσελκύουν και το ενδιαφέρον των επενδυτών λόγω της δυνατότητάς τους να ανταποκρίνονται στις εξελισσόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών.
Πηγή: www.sahmcapital.com