Εκτός κι αν δεν είστε στα social media, είναι αδύνατο να μην έχετε ακούσει για τον νέο ανταγωνιστή της βιομηχανίας της γρήγορης μόδας, Shein. Η διαβόητη πλέον κινεζική εταιρεία λιανικής ηλεκτρονικού εμπορίου “Business to Consumer Shein” εδρεύει πλήρως στο διαδίκτυο και ξεπέρασε τόσο τη Zara όσο και την H&M στις πωλήσεις γρήγορης μόδας στις ΗΠΑ. Η μέθοδός τους είναι σαφής: συνδέουν τους προμηθευτές στην πλήρως ψηφιακή αλυσίδα εφοδιασμού τους, μειώνοντας έτσι τυχόν σπατάλη αποθέματος και κόστος, και επιτρέποντας την παράδοση μιας ποικιλίας προσιτών προϊόντων.
Από το 2022, η Shein απέστειλε προϊόντα σε περισσότερες από 150 χώρες. Όλα αυτά “απλώς” με έναν ιστότοπο. Η επιτυχία είναι ξεκάθαρη και μετρήσιμη: τον Μάιο του 2022 η εφαρμογή Shein έγινε η εφαρμογή με τις περισσότερες πωλήσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες (ξεπερνώντας την Amazon) και ο ιστότοπός τους εκτιμήθηκε, ότι είχε 50 εκατομμύρια επισκέπτες το μήνα. Η πρόσφατα αξίας 47 δισεκατομμυρίων δολαρίων εταιρεία δεν αφήνει χώρο για τον ανταγωνισμό της καθώς κυριαρχεί σε δύο από τα λεγόμενα 4 P: Price & Promotion (τιμή και προώθηση).
Προώθηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Για να πετύχει τον στόχο της, η Shein καταλαμβάνει τη διαφήμιση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε σύγκριση με οποιαδήποτε άλλη εταιρεία. Το 2021, η επωνυμία είχε έξι φορές τον μέσο αριθμό διαφημίσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε σύγκριση με παρόμοια καταστήματα. Υπολογίζεται επίσης, ότι ξοδεύουν πάνω από 3 εκατομμύρια δολάρια μηνιαίως σε διαφημίσεις αναζήτησης παγκοσμίως, δημιουργώντας περίπου 1,8 εκατομμύρια επισκέπτες μηνιαίως.
Ωστόσο, η παρουσία της Shein στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν περιλαμβάνει μόνο διαφημίσεις, αλλά κυρίως μάρκετινγκ με επιρροές.(bloggers, influencers κ.α). Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της πηγής επισκεψιμότητας του Similar Seb, τον Ιανουάριο του 2022, το 10% της επισκεψιμότητας του ιστότοπου μπορεί να ανιχνευθεί απευθείας σε συστάσεις επηρεαστών.
Επιπλέον, η Shein διαφοροποιείται δουλεύοντας όχι μόνο με influencers αλλά και διασημότητες γενικότερα. Από τη διαβόητη Khloe Kardashian μέχρι τον influencer Addison Rae και την τραγουδίστρια Doja Cat: Η Shein στοχεύει τους πάντες. Θα ήταν αδύνατο να αναφέρουμε τη Shein και όχι την πλατφόρμα κοινωνικών μέσων που συμβάλλει στο μεγαλύτερο μέρος της επιτυχίας τους: το TikTok. Το #sheinhaul συγκεντρώνει πάνω από 6,9 δισεκατομμύρια προβολές και το #shein έχει 41+ δισεκατομμύρια προβολές. Στην πλατφόρμα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, βίντεο που αναφέρουν το Shein, και ειδικά τα haul (βίντεο όπου οι χρήστες επιδεικνύουν τα ρούχα που αγόρασαν) συγκεντρώνουν χιλιάδες προβολές και likes.
Η δεύτερη δύναμη της Shein είναι η τιμή
Πουλώντας ρούχα στη μισή τιμή από αυτή που θα χρέωναν άλλες εταιρείες γρήγορης μόδας, η Shein καταλαμβάνει τη βιομηχανία της μόδας. Εκτός από αυτές τις χαμηλές τιμές, η μάρκα έχει συνεχώς προσφορές. Ο ιστότοπος τους αποτελείται από πολλά banner με φανταχτερές προσφορές: έκπτωση 80%, δωρεάν αποστολή και μια νέα έκπτωση flash. Το να αναβοσβήνει και να μετακινείται το κείμενο ήδη τραβάει τα βλέμματα των καταναλωτών και το ρολόι που χτυπά αντίστροφα στον ιστότοπο και δείχνει, ότι η πώληση «λήγει σε 10 ώρες και 40 λεπτά», απλώς ωθεί τον καταναλωτή να αγοράσει. Γιατί να περιμένει; Τα ρούχα είναι ήδη φθηνά και τώρα μπορεί να τα αποκτήσει ακόμα πιο φθηνά. Ακόμη και η διαφήμιση, η οποία προωθείται σε κάθε πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, απλώς ωθεί τον καταναλωτή να αγοράσει. Το ίδιο ισχύει και για την εφαρμογή τους: εάν ψωνίζετε εκεί και όχι από τον ιστότοπό τους, θα λάβετε έκπτωση 25% στην πρώτη σας παραγγελία. Και τελικά αυτό είναι που ελκύει τους ανθρώπους.
Σε ποιους καταναλωτές στοχεύει
Για να καταλάβετε, πώς η Shein κυριαρχεί στην αγορά της γρήγορης μόδας, είναι σημαντικό να καταλάβετε, ποιος είναι ο στόχος της. Ως επωνυμία που είναι διαθέσιμη μόνο στο διαδίκτυο, η Shein στοχεύει κυρίως τους Gen Z και τους Millennials. Από τον Μάιο του 2021, ένας στους τρεις καταναλωτές παγκοσμίως,προτιμούσε να ψωνίζει από το κινητό του τηλέφωνο αντί για οποιοδήποτε άλλο κανάλι αγορών και το 50% των Gen Z και Millennials λένε, ότι δεν πηγαίνουν ποτέ για ψώνια χωρίς να χρησιμοποιούν τηλέφωνο. Μέσω της εφαρμογής και του ιστότοπού τους, είναι σαφές, ότι η Shein στοχεύει κυρίως τους Gen Z και τους Millennials. Οι ακόλουθοί τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το μαρτυρούν αυτό: το 27,6% των ακολούθων τους είναι ηλικίας 18–24 ετών και το 29,2% είναι ηλικίας 25–34 ετών. Αν και έχοντας λίγους άνδρες καταναλωτές, περίπου το 33%, η Shein στοχεύει κυρίως γυναίκες προσφέροντας όχι μόνο ρούχα αλλά και πιο πρόσφατα είδη ομορφιάς (από περιποίηση δέρματος έως μακιγιάζ) και είδη lifestyle.
Η κριτική αυξάνεται
Το μεγαλύτερο μέρος της κριτικής αφορά στο ίδιο το προϊόν. Η μάρκα έχει δεχθεί επίθεση και επειδή έχει ρούχα για μη ρεαλιστικούς σωματότυπους, αλλά και για τον τρόπο που σχεδιάζονται και παράγονται αυτά τα ρούχα. Υπήρξαν αρκετές περιπτώσεις όπου ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων μίλησαν, για το πως τα σχέδιά τους έχουν κλαπεί. Ωστόσο, αυτοί οι ισχυρισμοί συνήθως δεν οδηγούνται στο δικαστήριο λόγω της έλλειψης κεφαλαίων για αυτές τις μικρές μάρκες. Και μεγαλύτερες μάρκες όπως η Levi’s και ο Ralph Lauren έχουν επίσης υποβάλει αγωγές κατά της Shein για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων. Επίσης, η Shein κρίνεται για τις επιζήμιες περιβαλλοντικές της επιπτώσεις καθώς και για τις συνθήκες εργασίας των εργαζομένων της, που πιέζονται σε 75ωρες εβδομάδες, παραβιάζοντας την εργατική νομοθεσία στην Κίνα, με χαμηλούς μισθούς και κακές συνθήκες εργασίας. Τα ρούχα που παράγει η Shein περιλαμβάνουν επικίνδυνα χημικά και μικροπλαστικά, τα οποία έχουν ως αποτέλεσμα εκπομπές άνθρακα με αποτέλεσμα την υπερθέρμανση του πλανήτη και την κλιματική αλλαγή. Η Shein για πολλούς, θέτει σε κίνδυνο τους εργαζομένους της αλλά και το περιβάλλον.
Τι θα συμβεί στο μέλλον; Από ένα σημείο και μετά η Shein, πιθανότατα θα χάσει πελάτες λόγω του ανήθικου τρόπου δημιουργίας και παραγωγής ειδών μόδας. Ωστόσο, εάν αλλάξουν τα προϊόντα τους (με πιο ηθικούς τρόπους παραγωγής, καλύτερους μισθούς και συνθήκες εργασίας), πιθανότατα θα χάσουν επίσης ένα από τα κύρια ανταγωνιστικά τους πλεονεκτήματα: την τιμή. Σε αυτήν την περίπτωση, η Shein θα έπρεπε να ανακατευθύνει την προώθηση και τη διαφήμισή της κάνοντας τους ανθρώπους να θέλουν να αγοράσουν «ηθικά» ρούχα για το καλό του περιβάλλοντος και των εργαζομένων, ακόμα κι αν είναι σε υψηλότερη τιμή.
Πηγή: medium.com