Μια από τις πιο διάσημες καταστροφές στην ιστορία, η βύθιση του Τιτανικού στις 15 Απριλίου 1912, συνεχίζει να αιχμαλωτίζει τη σύγχρονη φαντασία πάνω από 100 χρόνια αργότερα. Η μεγαλύτερη γοητεία του μπορεί να έγκειται, στο ότι ο Τιτανικός αντιπροσωπεύει τόσο τέλεια την ύβρις των ανθρώπων μπροστά στη φύση: Το πλοίο ήταν ένα μηχανικό θαύμα που θεωρήθηκε «αβύθιστο», αλλά το βυθίστηκε, όταν χτύπησε ένα παγόβουνο στο παρθενικό του ταξίδι.
Ο Τιτανικός είχε περισσότερα από ένα μοιραία ελαττώματα
Μπορεί να έχετε ακούσει, ότι ένα από τα σχεδιαστικά ελαττώματα του Τιτανικού ήταν τα αεροστεγή διαφράγματα που δεν ήταν εντελώς σφραγισμένα από πάνω, επιτρέποντας στο νερό να ρέει από διαμέρισμα σε διαμέρισμα και τελικά να βυθιστεί το πλοίο. Αλλά σύμφωνα με το “Scientific American”, το πλοίο ήταν κακώς σχεδιασμένο και με πολλούς άλλους τρόπους, που το βύθισαν 24 φορές πιο γρήγορα από το αναμενόμενο. Κατά ειρωνικό τρόπο, εάν ο Τιτανικός είχε χτυπήσει κατά μέτωπο το παγόβουνο αντί να προσπαθήσει να το αποφύγει και να το ξύσει κατά μήκος της δεξιάς πλευράς, το πλοίο πιθανότατα θα συνέχιζε να επιπλέει.
Ο Τιτανικός είχε αληθινές ιστορίες αγάπης
Σύμφωνα με την Belfast Telegraph, υπήρχαν 13 γνωστά ζευγάρια που έκαναν ταξίδι του μέλιτος στον Τιτανικό. Ίσως το πιο διάσημο ήταν ο εκατομμυριούχος J.J.Astor και η νεαρή σύζυγός του, που ήταν πέντε μηνών έγκυος. Τη βοήθησε να μπει σε μια σωσίβια λέμβο και ο ίδιος αργότερα χάθηκε. Η κυρία Astor επέζησε και το μωρό της, ο J.J Astor VI, γεννήθηκε αργότερα το ίδιο έτος. Ένα ακόμα από τα ζευγάρια που χάθηκαν στο ναυάγιο, ήταν οι επί χρόνια παντρεμένοι και πολύ αγαπημένοι Isidor και Ida Straus, οι ιδιοκτήτες των διάσημων πολυκαταστημάτων Macy’s.
Η πρώτη ταινία του Τιτανικού έκανε πρεμιέρα μόλις ένα μήνα μετά την καταστροφή
Όλοι γνωρίζουμε τον Τιτανικό του 1997, καθώς και πιθανώς την ταινία του 1958 “A Night to Remember”. Αλλά η πρώτη ταινία για την καταστροφή κυκλοφόρησε στις 14 Μαΐου 1912—ακριβώς ένα μήνα μετά το χτύπημα του Τιτανικού στο παγόβουνο. Στη βωβή ταινία “Saved from the Titanic”πρωταγωνίστησε η ηθοποιός Dorothy Gibson, η οποία επέζησε από τον Τιτανικό στην πραγματική ζωή.
Μια πανσέληνος μπορεί να έκανε το μοιραίο παγόβουνο να διασταυρωθεί με το πλοίο
Οι επιστήμονες κατέληξαν σε μια θεωρία, ότι η πανσέληνος θα μπορούσε να ευθύνεται για τη σύγκρουση, η οποία σκότωσε περίπου 1.500 ανθρώπους. Ο αστρονόμος Donald Olson υποστηρίζει, ότι «η πανσέληνος, στις 4 Ιανουαρίου 1912, μπορεί να δημιούργησε ασυνήθιστα ισχυρές παλίρροιες, που έστειλαν έναν στολίσκο παγόβουνων προς τα νότια—ακριβώς εγκαίρως για το παρθενικό ταξίδι του Τιτανικού». Ωστόσο, αυτή δεν ήταν μια κανονική πανσέληνος: «Ήταν στην πραγματικότητα η πλησιέστερη σεληνιακή προσέγγιση, από το 796 μ.Χ., και η Γη δεν θα ξαναδεί το όμοιά της μέχρι το 2257».
Έντεκα αντίγραφα του πλοίου θα μπορούσαν να κατασκευαστούν με τα χρήματα που έχει βγάλει παγκοσμίως η ταινία Τιτανικός
Σύμφωνα με το περιοδικό Money, ο Τιτανικός κόστισε περίπου 7,5 εκατομμύρια δολάρια για να κατασκευαστεί το 1912, το οποίο χρησιμοποιώντας τον υπολογιστή του πληθωρισμού του Γραφείου Στατιστικής Εργασίας των ΗΠΑ, θα ήταν περίπου 197 εκατομμύρια δολάρια σήμερα. Η βραβευμένη με Όσκαρ ταινία του 1997 του Τζέιμς Κάμερον, κέρδισε σχεδόν 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως – αρκετά για να κατασκευαστούν περίπου 11,2 πλήρεις αντίγραφα του πλοίου.
Μια οπτική ψευδαίσθηση εμπόδισε το πλοίο να λάβει βοήθεια
Ο Βρετανός ιστορικός Τιμ Μάλτιν πιστεύει, ότι η ατμόσφαιρα τη νύχτα της βύθισης δημιούργησε συνθήκες που δυσκόλευαν το πλήρωμα να εντοπίσει παγόβουνα – και άλλα πλοία να εντοπίσουν τον Τιτανικό. Το περιοδικό Smithsonian ανέφερε το 2012, «Οι ατμοσφαιρικές συνθήκες στην περιοχή εκείνη τη νύχτα ήταν ώριμες για σούπερ διάθλαση». Αυτή η εκπληκτική κάμψη του φωτός η οποία, καταγράφηκε και από πολλά πλοία στην περιοχή προκαλεί miraging. Αυτό εμπόδισε τους επιτηρητές του Τιτανικού να δουν έγκαιρα το παγόβουνο.
Χάρτης με υποβρύχια πλάνα του Τιτανικού
Ερευνητές ολοκλήρωσαν έναν χάρτη της τοποθεσίας του ναυαγίου για πρώτη φορά το 2012, χρησιμοποιώντας περισσότερες από 100.000 φωτογραφίες που τραβήχτηκαν από υποβρύχια ρομπότ. Αν και η τοποθεσία δεν είχε χαρτογραφηθεί πλήρως μέχρι τότε, τα συντρίμμια του Τιτανικού ανακαλύφθηκαν για πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο του 1985 από τον υποθαλάσσιο εξερευνητή Robert Ballard.
88.000$ σε πλειστηριασμό για το τελευταίο μεσημεριανό μενού του Τιτανικού
Η τελική τιμή πώλησης για το έντυπο μενού ξεπέρασε πραγματικά τις προσδοκίες των 18.000 δολαρίων του οίκου δημοπρασιών. Ο Αβραάμ Λίνκολν Σάλομον, ένας Νεοϋορκέζος επιχειρηματίας, που ήταν μεταξύ του μικρού αριθμού ανδρών της πρώτης θέσης, που ανέβηκαν σε μια σωσίβια λέμβο, διέσωσε το μενού από το πλοίο, σύμφωνα με το CNN. Οι πλούσιοι επιβαίνοντες αυτής της σωσίβιας λέμβου, που ονομάστηκε «Money Boat», φέρεται να δωροδόκησαν το πλήρωμα για να αποπλεύσει, παρόλο που θα μπορούσε να παραλάβει περισσότερους ανθρώπους. Ένας άλλος επιβάτης πρώτης θέσης, ο Isaac Gerald Frauenthal, υπέγραψε το όνομά του στο πίσω μέρος του μενού.
Νουβέλα του 1898 προέβλεψε την καταστροφή του Τιτανικού;
Η πλοκή του “Futility” του Μόργκαν Ρόμπερτσον, που δημοσιεύτηκε 14 χρόνια πριν από το ταξίδι, έχει μια απίστευτη ομοιότητα με τα γεγονότα γύρω από τη βύθιση του Τιτανικού. Το βιβλίο αφηγείται την ιστορία του Τιτάνα: του μεγαλύτερου πλοίου που κατασκευάστηκε ποτέ -και που χαρακτηρίστηκε ως «αβύθιστο» από τους Βρετανούς ιδιοκτήτες του και τον Τύπο – που χτυπά σε ένα παγόβουνο έναν Απρίλιο και βυθίζεται. Λόγω της έλλειψης ναυαγοσωστικών λέμβων, περισσότεροι από τους μισούς επιβάτες χάνονται στον Βόρειο Ατλαντικό. Ακούγεται οικείο;
Μία κρουαζιέρα αντιγράφει την εμπειρία του Τιτανικού
Ακριβώς 100 χρόνια αφότου ο Τιτανικός ξεκίνησε το μοιραίο ταξίδι του, μια κρουαζιέρα μνήμης το 2012 έφτασε στο Χάλιφαξ της Νέας Σκωτίας, όπου αναπαύθηκαν πολλά θύματα του Τιτανικού και αργότερα έφτασε στο σημείο στον Ατλαντικό – περίπου 370 μίλια από τον Καναδά – όπου βυθίστηκε το πλοίο.
Σύμφωνα με δημοσιογράφο που επέβαινε στο πλοίο, η κόρνα του πλοίου ακούστηκε ακριβώς τη στιγμή που το παγόβουνο χτύπησε πριν από 100 χρόνια, στις 23:40. στις 14 Απριλίου και στη συνέχεια ακούστηκε ξανά όταν το πλοίο βυθίστηκε κάτω από την επιφάνεια στις 2:20 π.μ. στις 15 Απριλίου. Μια παρόμοια κρουαζιέρα, αυτή που ακολουθούσε το αρχικό δρομολόγιο του πλοίου από την Αγγλία, φαινόταν να είχε κάποια από την κακή τύχη του Τιτανικού: Έπρεπε να γυρίσει για λίγο πίσω όταν ένας επιβάτης υπέστη καρδιακό επεισόδιο, ανέφερε η Daily Mail.
Τα πλοία συνεχίζουν να έρχονται αντιμέτωπα με παγόβουνα μέχρι σήμερα. «Το 2011, ένα παγόβουνο άνοιξε μια τρύπα στο κύτος ενός ρωσικού αλιευτικού σκάφους, που έκανε κρουαζιέρες γύρω από την Ανταρκτική. Το πλήρωμα 32 ατόμων πέταξε φορτίο στη θάλασσα για να ελαφρύνει το πλοίο ενώ περίμενε σχεδόν δύο εβδομάδες για διάσωση» αναφέρει το περιοδικό BBC News.
Στην πραγματικότητα, η έρευνα για τα αρχεία παρατήρησης παγόβουνων του Ατλαντικού έδειξε, ότι ο αριθμός των παγόβουνων που επιπλέουν στο μονοπάτι ενός πλοίου έχει αυξηθεί τις τελευταίες δεκαετίες, εν μέρει λόγω της κλιματικής αλλαγής. Όπως όλοι γνωρίζουμε από τα στοιχεία του ναυαγίου και τις χαμένες ζωές, ο Τιτανικός πράγματι βυθίστηκε, αλλά ποιος ήταν υπεύθυνος, πιθανότατα δε θα μάθουμε ποτέ με σιγουριά.
Πηγή: www.rd.com