Η εφηβεία είναι μια περίοδος βαθιάς εγκεφαλικής, σωματικής και συναισθηματικής ανάπτυξης. Προσφέρει στους γονείς την ευκαιρία να υποστηρίξουν την υγιή ανάπτυξη του εφήβου που παραλληλίζεται μόνο με την επιρροή μας στα πρώτα κιόλας χρόνια της ζωής τους.
Η εφηβεία είναι επίσης μια περίοδος αυξημένων συναισθημάτων. Το βάθος των συναισθημάτων των εφήβων είναι αξιοζήλευτο. Εμπνεόμαστε από την απόλυτη πληθωρικότητα και την ικανότητά τους να βιώνουν τη ζωή στο έπακρο. Η ευαισθησία, το πάθος και η συμπόνια τους τους κάνουν αξιόπιστους, αφοσιωμένους φίλους. Αποκαθιστούν την ελπίδα μας καθώς δεσμεύονται να χτίσουν έναν καλύτερο κόσμο. Από την άλλη πλευρά, τα αυξημένα συναισθήματα των εφήβων μπορούν επίσης να οδηγήσουν σε επικίνδυνες συμπεριφορές ή σε συναισθήματα αυτοκαταστροφής όπως υπερβολική ανησυχία, θλίψη ή θυμό.
Πρέπει να εκμεταλλευτούμε πλήρως την ευκαιρία που μας δίνεται για να είμαστε δίπλα στους εφήβους μας μαθαίνοντας πώς να συνδεόμαστε καλύτερα και να τους συμβουλεύουμε, τόσο σε ήρεμες όσο και σε δύσκολες στιγμές. Η κατανόηση του αναπτυσσόμενου εγκεφάλου είναι ένα σημαντικό βήμα
Μέρος του ρόλου μας είναι να καθοδηγούμε τους εφήβους μας καθώς μεγαλώνουν. Αυτό περιλαμβάνει την υποστήριξή τους για να βιώσουν τα συναισθήματά τους στο έπακρο. Σημαίνει επίσης τη διασφάλιση ότι παραμένουν ασφαλείς, λαμβάνουν σοφές αποφάσεις και αποκτούν την εμπειρία και τη γνώση που χρειάζονται για να ξεκινήσουν στην ενήλικη ζωή.
Ο αναπτυσσόμενος εφηβικός εγκέφαλος
Η αναδυόμενη επιστήμη μας επιτρέπει να κατανοήσουμε την ανάπτυξη του εγκεφάλου των εφήβων όπως ποτέ πριν. Εφοδιασμένοι με αυτή τη γνώση, είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι τόσο για να κατανοήσουμε όσο και να καθοδηγήσουμε τα παιδιά μας. Εδώ είναι τα κυριότερα σημεία όσων γνωρίζουμε μέχρι στιγμής.
Τα συναισθηματικά και συντονιστικά κέντρα αναπτύσσονται ταχέως
Τα συναισθηματικά κέντρα του εγκεφάλου που βρίσκονται στο μεταιχμιακό σύστημα και στην αμυγδαλή αναπτύσσονται ταχέως κατά την εφηβεία. Αυτό οδηγεί σε αυξημένα συναισθήματα, συμπεριλαμβανομένης της ικανότητας σύνδεσης με άλλους, ανάγνωσης των ανθρώπων και του περιβάλλοντος και γρήγορης αντίδρασης ως απάντηση στις παρατηρήσεις.
Το τμήμα του εγκεφάλου που περιλαμβάνει κίνηση και συντονισμό, γνωστό ως παρεγκεφαλίδα, υφίσταται ταχεία ανάπτυξη και ωρίμανση κατά την εφηβεία.
Τα κέντρα συλλογισμού αναπτύσσονται με πιο αργό ρυθμό
Το συλλογιστικό κέντρο του εγκεφάλου, γνωστό ως προμετωπιαίος φλοιός, αναπτύσσεται επίσης κατά την εφηβεία, αλλά με πιο αργό ρυθμό. Αυτό το μέρος του εγκεφάλου μας βοηθά να σχεδιάσουμε το μέλλον, να οργανωθούμε, να κατανοήσουμε (και μερικές φορές να ηρεμήσουμε) τα συναισθήματά μας και να λύσουμε προβλήματα. Αυτό το τμήμα του εγκεφάλου συνεχίζει να προσεγγίζει το τμήμα του εγκεφάλου που καθοδηγεί τα συναισθήματα αλλά δεν θα είναι ομοιόμορφα μέχρι την ηλικία των 25 περίπου.
Το «κέντρο εντολών» του εγκεφάλου σχηματίζει συνδέσεις
Ο εγκέφαλος διέρχεται μια διαδικασία που ονομάζεται μυελίνωση κατά τη διάρκεια της εφηβείας. Η μυελίνη, επίσης γνωστή ως «λευκή ουσία», διαβεβαιώνει ότι τα ηλεκτρικά σήματα που διατρέχουν τα νεύρα μας μπορούν να ταξιδέψουν αποτελεσματικά και γρήγορα. Αυτά τα σήματα είναι που μας κάνουν να σκεφτόμαστε, να κινούμαστε και να λειτουργούμε. Θυμηθείτε, ο εγκέφαλος είναι το κέντρο εντολών μας.
Διαφορετικά μέρη του εγκεφάλου μαθαίνουν να επικοινωνούν μεταξύ τους κατά την εφηβεία. Σημαντικές συνδέσεις δημιουργούνται, επιτρέποντάς μας να ενσωματώσουμε τις σκέψεις, τα συναισθήματα, τα αξιοθέατα, τους ήχους, τις γεύσεις και τις εμπειρίες σε δράση βραχυπρόθεσμα. Μας βοηθούν επίσης να αποκτήσουμε γνώση και σοφία μακροπρόθεσμα.
Τα «κέντρα ανταμοιβής» οδηγούν τους εφήβους σε νέες εμπειρίες
Η ντοπαμίνη είναι μια χημική ουσία που στέλνει σήματα μεταξύ διαφορετικών κυττάρων. Είναι γνωστός ως νευροδιαβιβαστής. Κατά την εφηβεία, η ντοπαμίνη ενεργοποιείται όλο και περισσότερο. Συχνά θεωρείται ως πομπός «καλής αίσθησης», αλλά κάνει περισσότερα από αυτό. Η αυξανόμενη ενεργοποίηση της ντοπαμίνης εμπλέκεται στην αναγνώριση και την προσμονή της ευχαρίστησης. Βρίσκεται στα «κέντρα ανταμοιβής» του εγκεφάλου.
Αυτό εξηγεί, τουλάχιστον εν μέρει, την έλξη των εφήβων για νέες και συναρπαστικές εμπειρίες. Η ντοπαμίνη, ωστόσο, εμπλέκεται επίσης σε μεγάλο βαθμό σε εκείνα τα μονοπάτια που βοηθούν τους ανθρώπους να εστιάσουν και να δώσουν προσοχή. Συνολικά, αυτό υποδηλώνει ότι η ενεργοποίηση της ντοπαμίνης οδηγεί τους εφήβους σε νέες εμπειρίες και τους βοηθά να μάθουν από αυτές (και όλες) τις εμπειρίες μεταφέροντάς τες στη μνήμη. Αυτή η πτυχή της ανάπτυξης του εγκεφάλου που είναι κρίσιμη για τη μάθηση, κορυφώνεται κατά την εφηβεία.
Ο εγκέφαλος γίνεται πιο αποτελεσματικός
Χάνουμε τις συνδέσεις μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων κατά την εφηβεία. Αλλά αυτή η διαδικασία, που ονομάζεται “κλάδεμα”, είναι στην πραγματικότητα ένα πολύ καλό πράγμα επειδή διασφαλίζει ότι οι συνδέσεις που παραμένουν είναι αποτελεσματικές. Η μάθηση βασίζεται στην αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας μεταξύ των κυττάρων σε διάφορα μέρη του εγκεφάλου μας. Αυτές οι συνδέσεις αναπτύσσονται μέσω της εμπειρίας.
Πώς ο εγκέφαλος των εφήβων αλλάζει τον αντίκτυπο της συμπεριφοράς
Η ανάπτυξη του εγκεφάλου δεν είναι τυχαία. Έχει σχεδιαστεί για να διασφαλίζει ότι οι νέοι μαθαίνουν όσο το δυνατόν περισσότερα προτού φτάσουν στην ενηλικίωση και τελικά γίνουν επιτυχημένα μέλη της κοινωνίας που συνεισφέρουν. Υπάρχουν μερικά βασικά σημεία που πρέπει να θυμάστε σχετικά με την ανάπτυξη του εγκεφάλου των εφήβων.
Η ανάπτυξη είναι μια διαδικασία, όχι ένα γεγονός
Πολύ συχνά, οι άνθρωποι έχουν απεικονίσει το συλλογιστικό μέρος του εγκεφάλου ως πρακτικά απόν κατά τη διάρκεια των εφηβικών ετών. Αυτό μας αποθαρρύνει από το να υποστηρίξουμε την ανάπτυξη των εφήβων, επειδή υπονοεί λανθασμένα ότι οι έφηβοι οδηγούνται εξ ολοκλήρου από συναισθήματα και δεν μπορούν να σκεφτούν λογικά. Στην πραγματικότητα, το συλλογιστικό τους κέντρο αναπτύσσεται ενεργά και μπορεί να γαλουχηθεί.
Οι έφηβοι πρέπει να ρισκάρουν
Μέχρι το τέλος της εφηβείας, οι νέοι θα πρέπει να είναι (σχετικά) έτοιμοι να γίνουν ανεξάρτητοι και (κάπως) έτοιμοι να έχουν ουσιαστικές σχέσεις. Η επίτευξη επιτυχίας και στους δύο αυτούς κρίσιμους τομείς απαιτεί κάποια πραγματική εξάσκηση, αποτυχία και ανάκαμψη — και προθυμία να ρισκάρουν. Περιλαμβάνει επίσης τη δυνατότητα σύνδεσης με ανθρώπους με έναν εξαιρετικά προσωπικό τρόπο. Δεν αποτελεί έκπληξη, επομένως, το γεγονός ότι οι έφηβοι από τη φύση τους αναζητούν νέες εμπειρίες και νιώθουν πιο ζωντανοί όταν βρίσκονται με συνομηλίκους.
Οι έφηβοι είναι σούπερ μαθητές
Απορροφούν εμπειρίες και εκθέσεις με γρήγορους ρυθμούς. Ο εγκέφαλός τους κυριολεκτικά διαμορφώνεται από τα μαθήματα που προσφέρει η ζωή, καθώς και από την έκθεση σε μαθήματα στα σπίτια και τα σχολεία μας.
Γιατί οι έφηβοι πρέπει να ρισκάρουν
Η αναζήτηση εμπειριών που ικανοποιούν τις αισθήσεις – η επιθυμία για ευχάριστες, συναρπαστικές και νέες εμπειρίες – κορυφώνεται κατά τη διάρκεια των εφηβικών ετών. Οι έφηβοι έχουν ισχυρά κέντρα ανταμοιβής και αυτό αυξάνει την πιθανότητα να εκτεθούν σε κίνδυνο. Παρόλο που τα τρωτά σημεία και οι κίνδυνοι για τους εφήβους είναι υπαρκτά, μερικές φορές υπάρχει υπερβολή ως προς την παρουσίασή τους στα μέσα ενημέρωσης και στις καθημερινές συζητήσεις για τους νέους.
Γεγονός είναι ότι οι περισσότεροι έφηβοι δεν ασχολούνται με υψηλά επικίνδυνες δραστηριότητες και τα καταφέρνουν μια χαρά στην εφηβεία. Οι έφηβοι σταθμίζουν προσεκτικά τους κινδύνους και τα οφέλη και δεν πιστεύουν ότι είναι ανίκητοι. Αν μη τι άλλο, εκτιμούν τον κίνδυνο πριν από την αρχική τους έκθεση σε αυτόν. Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό. Σημαίνει ότι οι αιτιολογημένες συμβουλές σας και η κοινή σας σοφία έχουν τεράστια αξία. Πολλοί νέοι θα δοκιμάσουν τα όριά τους για να βιώσουν ευχαρίστηση. Αλλά έχουν επίσης την ικανότητα να κυριαρχούν στην αναζήτηση ευχαρίστησης και να μαθαίνουν από τις αρνητικές συνέπειες.
Δεν υιοθετούν όλοι οι έφηβοι φυσιολογικές συμπεριφορές… αλλά ούτε και όλοι οι ενήλικες. Υπάρχει μια υποομάδα νέων που συμπεριφέρονται παρορμητικά και είναι λιγότερο πιθανό να περιορίσουν τις ορμές τους ή να εξετάσουν τις συνέπειες.
Για να κάνετε τη διάκριση μεταξύ της κανονικής αναζήτησης εμπειριών και της παρορμητικής δράσης, λάβετε υπόψη τα παρακάτω σημεία:
1) Η αναζήτηση της ικανοποίησης των αισθήσεων είναι φυσιολογική
Η αναζήτηση των εμπειριών που ικανοποιούν τις αισθήσεις είναι ένα φυσιολογικό, υγιές, ίσως ακόμη και απαραίτητο μέρος της ανάπτυξης του εφήβου. Οδηγεί τους εφήβους σε εμπειρίες από τις οποίες θα μάθουν. Εμείς οι ενήλικες έχουμε έναν κρίσιμο ρόλο στην καθοδήγησή τους καθώς περνούν από αυτή τη φάση.
2) Δεν είναι όλοι οι έφηβοι παρορμητικοί
Μερικά άτομα είναι παρορμητικά από την παιδική ηλικία μέχρι την ενηλικίωση. Υπάρχει μεγαλύτερη διαφορά μεταξύ παρορμητικών και μη παρορμητικών ανθρώπων όλων των ηλικιών από ό,τι μεταξύ εφήβων και ενηλίκων. Μπορεί να ακούσετε για παρορμητικούς εφήβους περισσότερο επειδή κυριαρχούν στις ειδήσεις, αλλά δεν αντιπροσωπεύουν τους περισσότερους νέους.
3) Προστατέψτε όταν χρειάζεται
Εσείς γνωρίζετε καλύτερα το παιδί σας. Εάν ο έφηβος σας έχει ιστορικό παρορμητικής συμπεριφοράς, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η συνέπεια, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να θέσετε προστατευτικά όρια.
4) Παρακολούθηση των σχέσεων με τους συνομήλικους
Οι νέοι μπορεί να ρισκάρουν περισσότερο παρουσία συνομήλικων που το περιμένουν. Τα κέντρα επιβράβευσης των εφήβων μπορεί να αυξηθούν ιδιαίτερα παρουσία αυτών των συνομηλίκων. Υπάρχει όμως ένα σημαντικό «αν». Εάν οι συνομήλικοι δεν περιμένουν να ρισκάρουν, η επιρροή τους μπορεί στην πραγματικότητα να είναι προστατευτική.
Χρησιμοποιήστε αυτό που γνωρίζετε
Ίσως δεν ξέρατε την ορολογία, αλλά υπάρχει μια καλή πιθανότητα να γνωρίζατε ήδη ότι οι έφηβοι είναι συχνά συναισθηματικοί. Πιθανότατα έχετε δει εφήβους να απολαμβάνουν την ευκαιρία να ξεπεράσουν τα όρια. Μπορεί να έχετε παρατηρήσει την ικανότητά τους να μαθαίνουν και να προσαρμόζονται με γρήγορο ρυθμό. Και το γεγονός ότι η καθοδήγηση ενηλίκων διαμορφώνει τους εφήβους είναι πιθανώς μέρος του λόγου που μαθαίνετε περισσότερα εξαρχής.
Πηγή: parentandteen.com