Μέσα στον τελευταίο χρόνο, η τεχνητή νοημοσύνη – και συγκεκριμένα το ChatGPT και ο διάδοχός του, το GPT-4, που παρουσιάστηκε πρόσφατα – έχει βρεθεί στο επίκεντρο των συζητήσεων σχετικά με το μέλλον των επιχειρήσεων, της εργασίας και της μάθησης.
Το διακύβευμα είναι υψηλό, όχι μόνο για τις εταιρείες, αλλά και για τα άτομα που ελπίζουν να αντιμετωπίσουν τις δυνητικά τεράστιες επιπτώσεις στη δική τους καριέρα. Για χρόνια, οι ειδήμονες μας διαβεβαίωναν ότι το κλειδί για να επιβιώσουμε από την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης ήταν η αξιοποίηση της δημιουργικότητας και άλλων (θεωρητικά) μοναδικών ανθρώπινων δεξιοτήτων.
Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης
Το νέο κύμα της τεχνητής νοημοσύνης αποδεικνύει με γοργούς ρυθμούς ότι μπορεί να κάνει πολύ περισσότερα από την επεξεργασία αριθμών και την ανάλυση δεδομένων: Μπορεί επίσης να δημιουργήσει τέχνη και σχεδιασμό επαγγελματικού επιπέδου (όπως το DALL-E και Midjourney, μεταξύ άλλων) και να δημιουργήσει άρθρα και κείμενα που θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν πολλούς δημοσιογράφους και εμπόρους.
Τι μπορούμε, λοιπόν, να κάνουμε προσωπικά για να αποτρέψουμε τον εκτοπισμό που μπορεί να αντιμετωπίσουμε ως αποτέλεσμα της τεχνητής νοημοσύνης και να διασφαλίσουμε το μέλλον μας στην εποχή των ευφυών μηχανών; Ακολουθούν πέντε στρατηγικές που θεωρούμε ιδιαίτερα κρίσιμες.
Αποφύγετε την προβλεψιμότητα
Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι η τεχνητή νοημοσύνη δεν παράγει νέες γνώσεις. Είναι μια μηχανή πρόβλεψης που απλώς μαντεύει την πιο πιθανή επόμενη λέξη. Σε μικροεπίπεδο, είναι χρήσιμη: Το “ευχαριστώ” ακολουθείται πράγματι συχνά από το “πολύ”.
Αλλά σε μακροσκοπικό επίπεδο, οι προτάσεις της τείνουν να ομογενοποιούνται και είναι τόσο καλές όσο η σοφία του πλήθους, η οποία συχνά είναι ακριβώς το αντίθετο της σοφίας. Σύμφωνα με τα διάσημα λόγια του Όσκαρ Ουάιλντ, ο οποίος πιθανότατα δεν θα ήταν μεγάλος χρήστης του ChatGPT: “Όλα τα δημοφιλή είναι λάθος”.
Ακριβώς όπως ορισμένες εταιρείες έχουν αναγνωρίσει ότι η “εταιρική ομιλία” απωθεί τους πελάτες, έτσι και εμείς μπορεί να ανακαλύψουμε το πλεονέκτημα του να εκφραζόμαστε αυθεντικά και ειλικρινά, αγκαλιάζοντας τη δική μας προσωπικότητα, το τυχαίο και το απρόβλεπτο – όταν όλοι οι άλλοι στρέφονται στην τεχνητή νοημοσύνη.
Ακονίστε τις δεξιότητες που προσπαθούν να μιμηθούν οι μηχανές
Δεν υπάρχει αμφιβολία: Το GPT-4 έχει εκπαιδευτεί να σέβεται και να είναι ευγενικό. Οι απαντήσεις του επιδεικνύουν ενσυναίσθηση (“Λυπάμαι που η απάντησή μου σας αναστάτωσε”), αυτογνωσία (“Είμαι απλώς ένα μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης και οι απαντήσεις μου βασίζονται σε δεδομένα εκπαίδευσης”), ακόμη και δημιουργικότητα (παράγοντας έξυπνα χαϊκού για την ανισότητα, μιμούμενος τον Elon Musk και παράγοντας έναν άπειρο αριθμό αστείων σε πολλές γλώσσες).
Αλλά αυτές οι απαντήσεις βασίζονται σε πρόβλεψεις και η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι ικανή να βιώσει ή να επιδείξει την ανθρώπινη εκδοχή αυτών των κοινωνικών δεξιοτήτων. Όπως έχει υποστηρίξει εκτενώς ο Tomas Chamorro-Premuzic, οι άνθρωποι είναι καλωδιωμένοι για να ανταποκρίνονται σε γνήσια συναισθήματα – οπότε το να γνωρίζεις και να νοιάζεσαι πραγματικά για το τι σκέφτονται και αισθάνονται οι άλλοι, να κατανοείς πραγματικά τον εαυτό σου και να είσαι ικανός να δημιουργήσεις κάτι που δεν μπορούν να δημιουργήσουν οι μηχανές είναι μια ουσιαστική στρατηγική για να ξεχωρίσεις στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης.
Αναπτύξτε το προσωπικό σας brand
Τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης έχουν φτάσει σε τέτοιο επίπεδο που μπορούν κάλλιστα να αποδεκατίσουν το χαμηλότερο και μεσαίο άκρο της αγοράς σε πολλά επαγγέλματα (για παράδειγμα, τους κειμενογράφους και τους σχεδιαστές στις αγορές ελεύθερων επαγγελματιών ή εκείνους που εργάζονται με πελάτες που έχουν συνείδηση κόστους και είναι πρόθυμοι να αποτινάξουν τα έξοδα υπέρ μιας δωρεάν επιλογής).
Σε ορισμένες περιπτώσεις, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί ακόμη και να συγκριθεί ποιοτικά με τους επαγγελματίες στα υψηλότερα κλιμάκια – αλλά είναι σχεδόν βέβαιο ότι αυτοί οι ηγέτες του κλάδου δεν θα εκτοπιστούν, και αυτό λόγω της δύναμης των εμπορικών τους σημάτων.
Ακριβώς όπως οι αγοραστές στον κόσμο της τέχνης θα πληρώσουν εκθετικά περισσότερα για έναν “πραγματικό Ρέμπραντ” παρά για έναν εξίσου όμορφο πίνακα από έναν από τους λιγότερο γνωστούς συγχρόνους του, οι εταιρικοί ηγέτες θα συνεχίσουν πιθανότατα να πληρώνουν ένα ασφάλιστρο για να συνεργαστούν με ανθρώπους που θεωρούνται “κορυφαίοι στον τομέα τους”.
Ως ένα παράδειγμα, ακόμη και το τοπικό κατάστημα ελαστικών ή το ανθοπωλείο μπορεί να χρησιμοποιήσει τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσει ένα λογότυπο. Αλλά πολλοί καταναλωτές θα σκεφτούν πως μόνο όσοι έχουν διάκριση στον τομέα τους θα χρησιμοποιήσουν μια ελίτ ομάδα πρακτορείων. Η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης δεν αλλάζει το γεγονός, που συνδέεται καθοριστικά με την ανθρώπινη φύση, ότι το branding έχει σημασία.
Η τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης έχει τη δύναμη να μεταμορφώσει την επαγγελματική μας ζωή – ίσως στο πολύ κοντινό μέλλον. Ακολουθώντας αυτές τις στρατηγικές, πιστεύουμε ότι μπορείτε να βρείτε τρόπους να εντοπίζετε και να παρέχετε μοναδική αξία, ακόμη και καθώς η GPT-4 και άλλες τεχνολογίες προχωρούν. Ακόμη και σε καιρούς που αλλάζουν, αυτός είναι ο πιο ξεκάθαρος δρόμος για την ασφάλιση της καριέρας σας.
Πηγή: hbr.org