Όλοι έχουμε ρούχα στα οποία επιστρέφουμε ξανά και ξανά. Ρούχα που μας κάνουν να νιώθουμε υπέροχα, να έχουμε αυτοπεποίθηση, να νιώθουμε πως μπορούμε να κατακτήσουμε τον κόσμο. Στο μυαλό μας, κάποια ρούχα είναι εμποτισμένα με θετικότητα.
Η ψυχολογία της μόδας
Αυτό μπορεί να ακούγεται κάπως παράξενο, αλλά αποδεικνύεται, ότι υπάρχει επιστημονικη έρευνα, για να το υποστηρίξει. Η ψυχολογία της μόδας ασχολείται με τη μελέτη και την επεξεργασία του χρώματος, της ομορφιάς, του στυλ, της εικόνας και του σχήματος και της επίδρασής τους στην ανθρώπινη συμπεριφορά, ενώ παραλληλα λαμβάνει υπόψη τις πολιτισμικές ιδιαιτερότητες και τα πολιτιστικά πρότυπα.
Η πρωτοπόρος σε αυτόν τον τομέα και η πρώτη ψυχολόγος μόδας στον κόσμο, είναι η Dr Dawnn Karen. Είναι αυτή, που κατά τη διάρκεια των lockdown του 2020, επινόησε τον όρο “dopamine dressing” (ντύσιμο ντοπαμίνης), για να περιγράψει, πως το να φοράμε ρούχα σε συγκεκριμένα χρώματα, μπορεί να επηρεάσει θετικά την κατάσταση του μυαλού και τη διάθεσή μας.
Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα ρούχα τόσο για να βελτιώσουμε όσο και για να απεικονίσουμε τη διάθεσή μας, σύμφωνα με την Dr Karen. Όλοι έχουμε συχνά την αίσθηση του «δεν έχω τίποτα να φορέσω», όταν ντυνόμαστε για εξωτερικούς λόγους όπως ο καιρός, ένα ραντεβού ή η δουλειά μας. Αλλά πολύ συχνά, αυτή η αίσθηση ξεκινά από μέσα μας και έχει βαθύτερα αίτια. Μας δίνει ένα κεντρικό σημείο ελέγχου για το πως νιώθουμε».
Η δύναμη των ρούχων
Υπάρχουν ενδιαφέροντα στοιχεία για τη δύναμη των ρούχων. Αυτό που φοράμε μπορεί να επηρεάσει το πόσο ικανοί νιώθουμε, και ίσως ακόμη και να επηρεάσει την απόδοσή μας. Σε μελέτη του 2012 ζητήθηκε από ορισμένα άτομα να φορέσουν αυτό που τους περιέγραψαν ως ιατρική μπλούζα και να εκτελέσουν εργασίες, που απαιτούσαν συγκέντρωση και προσοχή. Σε άλλους δόθηκε μία ίδια μπλούζα, που όμως την χαρακτήρισαν ως μπλούζα ζωγράφου.
Οι άνθρωποι με την ιατρικη μπλούζα είχαν καλύτερη απόδοση από τους ανθρώπους με τη μπλούζα ζωγράφου και από τους ανθρώπους, που δεν τους δόθηκε κάποια μπλούζα. Οι ερευνητές υποστηρίζουν, ότι η πράξη του να φοράμε ρούχα και το «συμβολικό τους νόημα» έχει σημαντική επιρροή πάνω μας.
Το χρώμα και η διάθεση
Υπάρχει επίσης ένα αρκετά ισχυρό σύνολο αποδεικτικών στοιχείων, που συνδέουν το χρώμα και τη διάθεση. Για παράδειγμα, μια μελέτη του 2018 βρήκε, ότι οι άνθρωποι έλκονται προς ορισμένα χρώματα για να αντανακλούν διαφορετικές διαθέσεις. Οι κίτρινες αποχρώσεις για παράδειγμα, συνδέθηκαν με τη χαρά και το πράσινο με χαλάρωση. Τα ανοιχτότερα χρώματα σχετίστηκαν με θετικές διαθέσεις και τα σκούρα χρώματα με αρνητικές διαθέσεις φόβου και θλίψης.
Το χρώμα μπορεί να επηρεάσει τη διάθεση και την εικόνα του εαυτού μας. Αλλά είναι επίσης και κάτι πολύ προσωπικό. Δεν έχουν όλοι την ίδια ανταπόκριση στο ίδιο χρώμα. Έχει να κάνει με το να βρεις τι σε κάνει να νιώθεις καλά και τι θα αγαπάς και θα επιλέγεις για πολύ καιρό από τη γκαρνταρόμπα σου.
Η στυλίστρια και λάτρης της vintage μόδας Stephanie King πιστεύει ακράδαντα στη δύναμη του χρώματος ως βελτιωτικού της διάθεσης. Γνωρίζοντας τα «σωστά» χρώματα για εσάς φέρνει «φως στα μάτια σας», λέει η King. «Δεν αρκεί μόνο να φοράς χρώμα, που ταιριάζει στο δέρμα, τα μάτια και τα μαλλιά σου για να νιώθεις καλά, αλλά και γενικότερα -ειδικά καθως μεγαλώνουμε – πρέπει να πειραματιζόμαστε με χρώματα και στυλ, που τονώνουν τη διάθεση. Εάν έχετε βρει τα χρώματά σας – να ξέρετε ότι αλλάζει εντελώς το παιχνίδι και αλλάζει υπέρ σας».
Οι προσεκτικές αγορές είναι το κλειδί για την αληθινή «ντοπαμίνη». Όταν νιώθουμε ευτυχισμένοι, δυνατοί, όμορφοι και με αυτοπεποίθηση μέσα στα ρούχα μας, συχνά αυτό αντικατοπτρίζεται στις αλληλεπιδράσεις μας. Μην αγοράζετε κάτι αν δεν το αγαπάτε και δε σας κάνει να νιώθετε καλά. Και αν αναρωτηθείτε: «το χρειάζομαι πραγματικά αυτό;», σκεφτείτε, ότι ίσως η ανάγκη σας είναι ψυχική: θέλετε κάτι για να νιώσετε καλά. Το να νιώθεις ευτυχισμένος από μόνος σου είναι υπέροχο, αλλά αυτό που χρειαζόμαστε μερικές φορές είναι χαρούμενες νότες και αλληλεπιδράσεις στη ζωή μας, ακόμα και τόσο απλές, όπως ένα ρούχο, που μπορεί να μας φτιάξει τη διάθεση.
Πηγή: womanmagazine.co.nz