Ίσως να έχετε διαπιστώσει πως η ποιότητα των τελευταίων αγορών σας δεν αντικατοπτρίζει τα ποσά που πληρώσατε για αυτές. Και όταν λέμε τελευταία, δεν εννοούμε από την έξαρση του πληθωρισμού κι έπειτα, αλλά τα τελευταία 10 χρόνια, τουλάχιστον.
Τα περισσότερα μοντέλα κινητών τηλεφώνων τείνουν να καταστρέφονται πολύ πιο γρήγορα και εύκολα σε σχέση με τις περασμένες δεκαετίες, κι ας κοστίζουν πολύ περισσότερο. Το ίδιο συμβαίνει και με κάθε οικιακή συσκευή, ενώ ακόμα και τα ρούχα μας πολύ συχνά χαλάνε μετά από μερικά πλυσίματα.
Δε σηκώνει αμφιβολία ότι κυριολεκτικά κάθε προϊόν που αγοράζουμε, είναι χειρότερο ως προς την ποιότητά του σε σχέση με μία δεκαετία πριν. Γιατί, όμως, η ποιότητα πολλών προϊόντων βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση και ποιος ευθύνεται για το φαινόμενο αυτό;
Η γρήγορη μόδα που πρέπει να επιβραδύνει
Σχεδόν όλοι έχουμε έστω ένα ρούχο, το οποίο έχει αντέξει κάθε δοκιμασία του χρόνου, βγάζοντάς μας ασπροπρόσωπους. Τα ρούχα αυτά, πλέον, είναι δυσεύρετα, στην καλύτερη των περιπτώσεων. Οι εποχές της ευμάρειας, όταν ράβαμε καινούρια ρούχα ανά τακτά χρονικά διαστήματα, επίσης ανήκουν στο φαύλο παρελθόν, έχοντας δώσει τη θέση τους στη βιομηχανία της γρήγορης μόδας (fast fashion), που συχνά εκμεταλλεύεται τα φθηνά εργατικά χέρια αναπτυσσόμενων χωρών.
Η περίπτωση της τεχνολογίας
Η πτώση της ποιότητας στα τεχνολογικά προϊόντα διαφέρει αρκετά σε σχέση με την περίπτωση της μόδας. Στην ουσία, αν και η ποιότητα των προϊόντων ακολουθεί πτωτική πορεία και στις δύο περιπτώσεις, τουλάχιστον, ένα είδος ρουχισμού κοστίζει πολύ λιγότερο στον καταναλωτή και μπορεί να επιδιορθωθεί πολύ πιο εύκολα.
Εν αντιθέσει με τα προϊόντα τεχνολογίας, που φαντάζουν σαν να έχουν, από το σχεδιασμό τους, προδιαγεγραμμένο -και, αυτονοήτως, πολύ πιο σύντομο σε σχέση με παλαιότερα- κύκλο ζωής. Πολύ συχνά, μάλιστα, η επιδιόρθωσή τους κοστίζει περισσότερο από την αγορά νέων προϊόντων, με αποτέλεσμα, για μία ακόμα φορά, να ευνοείται η μαζική παραγωγή.
Η ευθύνη των παραγωγών
Προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις ολοένα και αυξανόμενες ανάγκες ενός αδηφάγου καταναλωτικού κοινού, οι παραγωγοί αναπόφευκτα θέτουν ως κύρια προτεραιότητα το κέρδος που θα τους αποφέρει μία ταχύτατη παραγωγή, αγνοώντας, φυσικά, τη σημασία μίας ποιοτικής παραγωγής για τις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού. Ως αποτέλεσμα, διακρίνουμε την εμφανέστατη πτώση της ποιότητας πλήθους προϊόντων, ιδίως ειδών ρουχισμού, καθώς και τη ραγδαία αύξηση της εμφάνισης ελαττωματικών προϊόντων, κυρίως στον τομέα της τεχνολογίας, αλλά και όχι μόνο.
Όλοι είμαστε μέρος του προβλήματος
Ίσως να μη σας φαίνεται λογικό στην πρώτη ανάγνωση, αλλά η γενικευμένη αυτή πτώση της ποιότητας των προϊόντων είναι ευθύνη όλων μας, ως καταναλωτικό κοινό. Η συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών σε παγκόσμιο επίπεδο, εδώ και πολλά χρόνια, ωθείται μέσω τεχνικών marketing και πωλήσεων ώστε να μη σταματά να καταναλώνει με ραγδαίους ρυθμούς, με αποτέλεσμα η παραγωγή αγαθών να είναι ασταμάτητη.
Αντίστοιχα, ως κοινωνία, δεν παύουμε να στηρίζουμε τη γρήγορη μόδα, καθώς αποτελεί την πλέον οικονομική λύση – κι ας χάνουμε κουμπιά και ραφές κάθε λίγο και λιγάκι, κι ας γνωρίζουμε πολύ καλά την τοξική της φύση.
Πηγή: www.vox.com