Το μουσικό θέατρο και οι ταινίες είχαν πάντα μια στενή σχέση. Στις πρώτες μέρες του κινηματογράφου, πολλές ταινίες παρουσίαζαν μουσικά νούμερα, χορό και σκηνικά παρόμοια με αυτά που θα έβλεπες σε μια θεατρική σκηνή. Ταινίες όπως το “White Christmas”και το “Hello Dolly” είχαν κλασικά μουσικά κομμάτια, που εξακολουθούμε να απολαμβάνουμε μέχρι σήμερα και μιούζικαλ όπως το “Chitty Chitty Bang Bang” και το “Willy Wonka & the Chocolate Factory” απευθύνονταν στις νεότερες γενιές. Αλλά υπήρχε και μια εποχή που οι mainstream μουσικές ταινίες ήταν «λείψανα» του παρελθόντος, με περιορισμένη ανταπόκριση.
Η αυξανόμενη τάση για ταινίες μιούζικαλ
Το 2024 είναι μια statement χρονιά για μιούζικαλ. Τι κρύβεται όμως πίσω από την αυξανόμενη τάση των μουσικών ταινιών; Είναι ένα είδος που συνεχίζει να έχει ανταπόκριση στο κοινό και η θεατρική σκηνή έχει τεράστια επιρροή στο σινεμά. Αυτό που προκαλεί ενδιαφέρον σε αυτήν την αυξανόμενη τάση είναι, ότι πολλές από τις ιστορίες που απεικονίζονται τώρα ως μιούζικαλ έχουν υπάρξει συμβατικές στο παρελθόν. Γιατί λοιπόν τόσες πολλές ταινίες μετατρέπονται σε μιούζικαλ για το West End και το Broadway, πριν επιστρέψουν ξανά στους κινηματογράφους; Οι ταινίες μιούζικαλ απαθανατίζουν τη μαγεία του ζωντανού θεάτρου, με περισσότερα τεχνικά μέσα στη διαθεσή τους, παρέχοντας έτσι καλύτερες και καθηλωτικές εμπειρίες στους θεατές. Τα τραγούδια δημιουργούν συναισθήματα, βοηθούν να προωθηθεί η πλοκή, να αναπτυχθούν οι χαρακτήρες και να εκφράσουν τις πιο εσώτερες επιθυμίες τους χωρίς να βασίζονται σε διάλογο. Τα καλά τραγούδια από μιούζικαλ έχουν διαρκή επίδραση, γίνονται διαχρονικά κλασικά, που ζουν πέρα από τη μεγάλη οθόνη, ενώ οι χορευτικές σκηνές προσθέτουν μια άλλη διάσταση έκφρασης στη συνεργασία μουσικής και ταινίας.
Το μιούζικαλ είναι ένα είδος που ευνοεί τη διασκευή
Το μιούζικαλ ήταν πάντα ένα είδος που ευνοεί τη διασκευή. Μιούζικαλ διασκευάστηκαν από μυθιστορήματα, θεατρικά έργα, διηγήματα, κόμικς ακόμη και από τη Βίβλο (Godspell, Jesus Christ Superstar). Καθώς ο κινηματογράφος αυξανόταν σε δημοτικότητα, τα μιούζικαλ βασίζονταν όλο και περισσότερο σε ταινίες. Αυτές κυμαίνονταν από ταινίες τέχνης όπως το “8 ½” του Φελίνι και το “Smiles of a Summer Night” του Ingmar Bergman μέχρι υπερπαραγωγές όπως το “Sister Act”. Φυσικά, αυτή η διαδικασία μπορεί επίσης να αντιστραφεί όταν π.χ μια παραγωγή όπως το “Hairspray” πηγαίνει από την οθόνη στη σκηνή και στη συνέχεια γυρίζεται ως κινηματογραφικό μιούζικαλ. Η προσαρμογή δημοφιλών ταινιών για τη σκηνή έγινε κοινή πρακτική στον 21ο αιώνα, καθώς οι παραγωγοί προσπάθησαν να προσελκύσουν νέο κοινό στις αίθουσες για να δουν παραστάσεις με γνωστούς τίτλους, όπως διασκευές των “Pretty Woman”, “Tootsie” και “Beetlejuice”.
Η ανάγκη για νέους δημιουργικούς τρόπους σύνδεσης με τους σύγχρονους θεατές
Μερικές από τις πιο επιτυχημένες κινηματογραφικές προσαρμογές φέρνουν νέα στοιχεία, για να δημιουργήσουν μια σκηνική εκδοχή με αρκετή εξοικείωση ώστε να αρέσει στο κοινό, ενώ παράλληλα ανανεώνουν το σκηνικό ή κάνουν αλλαγές στην πλοκή για να πυροδοτήσουν το ενδιαφέρον. Όχι μόνο αυτές οι ιστορίες παρουσιάζονται στο κοινό με έναν νέο τρόπο, και έτσι διατηρούν τις παλιές επιτυχίες ζωντανές στο κοινό, αλλά επίσης επαναπροσδιορίζονται για τα δεδομένα και τις απαιτήσεις μιας νέας γενιάς.
Το μουσικό θέατρο είναι πιο δημοφιλές από ποτέ και είναι φυσικό το Χόλιγουντ να θέλει ένα κομμάτι αυτής της επιτυχίας. Αντί να κάνουν απλώς μια επανέκδοση μιας πολύ γνωστής ταινίας, επιδιώκουν να επαναλάβουν αυτές τις αφηγήσεις με τρόπο που τις απελευθερώνει από τους περιορισμούς, που τους είχαν τεθεί προηγουμένως. Το “Groundhog Day”, για παράδειγμα, έκανε μια νέα γενιά να ανακαλύψει αυτή την κλασική ιστορία μέσα από τα ιδιοφυή τραγούδια του Tim Minchin. Η μετάβαση από την οθόνη στη σκηνή έχει να κάνει τόσο με τη διατήρηση της συνάφειας όσο και με την εύρεση δημιουργικών νέων τρόπων σύνδεσης με τους σύγχρονους θεατές. Το “Heathers”, για παράδειγμα, έχει γίνει εμβληματικό ως σκηνική παραγωγή, σε σημείο που πολλοί δεν θυμούνται την αρχική ταινία του 1988. Επιπλέον αυτές οι ταινίες κάνουν τις θεατρικές παραγωγές πιο γνωστές και προσιτές στο κοινό σε όλο τον κόσμο.
Είναι ένα πράγμα να κινηματογραφείς απλώς μια σκηνική παραγωγή, αλλά είναι άλλο πράγμα να πάρεις το μιούζικαλ και να το μετατρέψεις ξανά σε μια νέα και πετυχημένη κινηματογραφική εμπειρία. Τα “Matilda” και “Mean Girls” είναι και οι δύο επιτυχίες, που έκαναν το ταξίδι από ταινία σε μιούζικαλ και πάλι πίσω σε ταινία, προσθέτοντας πρωτότυπα τραγούδια στην πορεία. Και τα δύο γνώρισαν κριτική και εμπορική επιτυχία και δεν έχουν συνδεθεί με τα πολλά remake, που το κοινό έχει βαρεθεί τα τελευταία χρόνια. Με απλά λόγια, αυτή η μετάβαση μεταξύ πλατφορμών συχνά λειτουργεί πραγματικά. Ο κινηματογράφος θα συνεχίσει να πηγαίνει προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς υπάρχουν πολλά άλλα μιούζικαλ, που θα μπορούσαν να εμπνεύσουν νέες επιτυχίες για την μεγάλη οθόνη.
Πηγές: movieweb.com, movieweb.com