Το πιθανότερο είναι, ότι έχετε ακούσει trap μουσική. Αν έχετε ακούσει ας πούμε κάποια από τις επιτυχίες του “Future” ή οτιδήποτε από τους “Young Thug”, είστε ήδη εξοικειωμένοι με την Trap μουσική.
Ένα παρακλάδι της hip hop κουλτούρας, η Trap είναι ένα είδος, που εμφανίστηκε για πρώτη φορά στις αρχές της δεκαετίας του 2000 ως μια «κλειστή σκηνή» στις σκληρές γειτονιές του Νότο των Ηνωμένων Πολιτειών. Χαρακτηρίζεται από το επιθετικά λυρικό περιεχόμενο του στίχου και τον χαρακτηριστικό ήχο της.
Προέλευση του όρου
Ο όρος “trap”, προέρχεται από το “traphouse”, το μέρος στο οποίο τη δεκαετία του 1930, έκρυβαν το αλκοόλ. Στη δεκαετία του 1960, ο όρος Trap, χρησιμοποιήθηκε για να αναφερθεί κυριολεκτικά, στα μέρη όπου έκρυβαν ναρκωτικά σε ένα αυτοκίνητο ή στα μέρη όπου παρασκευάζαν ή διακινούσαν ναρκωτικά.
Το ξεκίνημα
Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, στον Αμερικανικό Νότο, διάφορα γκρουπ με έδρα την Ατλάντα άρχισαν να ραπάρουν για τη χρήση ναρκωτικών και τη ζωή στις φτωχογειτονιές. Οι ράπερ Cool Breeze, Dungeon Family, Outkast, Goodie Mob και Ghetto Mafia ήταν μερικοί από τους πρώτους, που χρησιμοποίησαν τον όρο Trap στη μουσική τους. Οι θαυμαστές και οι κριτικοί άρχισαν να αναφέρονται στους ράπερ των οποίων το κύριο στιχουργικό θέμα ήταν η διακίνηση ναρκωτικών, ως «τραπ ράπερ».
Στα μέσα της δεκαετίας του 1990 ο όρος trap άρχισε να χρησιμοποιείται πλέον ευρέως. Στο κομμάτι των “Goodie Mob”του 1995 «Thought Process», ο Khujo ραπάρει, «When I was out in the trap or when I was goin». Η Trap μετατράπηκε από φυσικό μέρος, που ήταν στην αρχή, σε μια μουσική, που φτιάχτηκε για να εκφράσει την κουλτούρα που περιβάλλει τέτοια μέρη.
Ο David Drake από το “Complex”, έγραψε ότι «η Trap στις αρχές της δεκαετίας του 2000 δεν ήταν ένα είδος μουσικής, ήταν ένα πραγματικό μέρος» και ο όρος υιοθετήθηκε αργότερα για να περιγράψει τη «μουσική που δημιουργήθηκε για αυτό το μέρος».
Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 η Trap άρχισε να εξελίσσεται σε mainstream κουλτούρα. Το 2012, εμφανίζεται ένα νέο κίνημα παραγωγών ηλεκτρονικής μουσικής και DJs, που άρχισαν να ενσωματώνουν στοιχεία trap μουσικής στη δουλειά τους και να συνδυάζουν crunk μουσική με synths, για να παράγουν τον βασικό ήχο της Trap. Αυτό βοήθησε στην αύξηση της δημοτικότητάς της Trap μεταξύ των οπαδών της ηλεκτρονικής μουσικής.
Άλλες πρώιμες επιρροές της trap μουσικής περιλαμβάνουν τους OutKast και τον DJ Screw, δημιουργό της «chopped-and-screwed» μίξης, που έγινε πηγή έμπνευσης για πολλά τραγούδια trap. Η κυκλοφορία του “Trap Muzik” από τον T.I. το 2003 και των mixtapes “Trapaholics” του Gucci Mane το 2007, οι Cool Breeze, Goodie Mob και Ghetto Mafia ήταν επίσης μερικοί από τους πρώτους που χρησιμοποίησαν τον όρο trap.
Η δημοτικότητα της Trap εκτοξεύθηκε με την εμφάνιση των Young Jeezy και του T.I. Παράλληλα, με το ντεμπούτο του, ο Jeezy έδειξε, ότι η Trap είχε δυνατότητες crossover. Παρά το «έντονο» στιχουργικό του περιεχόμενο, τα τραγούδια του παίχτηκαν ευρέως στους mainstream ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Μετά την επιτυχία των Τ.Ι. και Young Jeezy, πολλοί νέοι καλλιτέχνες άρχισαν να πειραματίζονται και να εξερευνούν τον ήχο της. Μια αξιοσημείωτη μορφή της Trap ήταν ο παραγωγός Lex Luger., ο οποίος στη δεκαετία του 2010, έκανε μια σειρά από Trap επιτυχίες για τον Rick Ross (“B.M.F.”) και τον Waka Flocka Flame (“Hard in da Paint”).
Η Trap σήμερα
Τα στυλ και οι φόρμες της trap μουσικής συνεχίζουν να αλλάζουν, αλλά η επιρροή της στην κουλτούρα και τη μουσική θα παραμείνει για πάντα. Το «υποείδος» αυτό της ραπ, είναι υπεύθυνο για μερικούς από τους πιο δημοφιλείς σύγχρονους ράπερ και έχει διαμορφώσει ένα νέο κύμα μουσικής, που συνδυάζει δύο είδη από αντίθετες πλευρές του μουσικού φάσματος: ραπ και EDM.
Η Trap εξακολουθεί να έχει μια ισχυρή παρουσία στη hip-hop σκηνή. Σήμερα, οι Future, Young Thug και Drake (σε μικρότερο βαθμό) κρατούν τη σημαία της Trap ψηλά.
Το 2015, ο νεοφερμένος Fetty Wap κατέκτησε τα charts με ένα trap hit single το “Trap Queen”, το οποίο έφτασε στο Νο. 2 στο Billboard Hot 100 Chart. Ο Fetty Wap ακολούθησε με το “My Way”, το οποίο έφτασε επίσης στο Top 20 του Billboard.
Η διατήρηση της trap κληρονομιάς παραμένει ένας σημαντικός στόχος στην κουλτούρα του hip-hop. Η δημιουργία μουσείων Trap, όπως το “Trap Music Museum” του T.I., γνωστό και ως “Lil Trap House”, έχει σαν στόχο να τονίσει τη μακρά ιστορία και την ιδιαιτερότητα αυτού του μουσικού είδους και να τιμήσει σημαντικούς μουσικούς της trap μέσα από πρωτότυπα έργα τέχνης και εκπαιδευτικά εκθέματα.
Η Trap ήταν ένας τρόπος για τους ραπ καλλιτέχνες να πουν τις ιστορίες τους και να τις επικοινωνήσουν στους θαυμαστές, που είχαν παρόμοιες εμπειρίες. Η ειλικρίνεια, η σύγκρουση και η υπέρβαση στο στίχο, αποτελούν έμπνευση και για τους ακροατές και για τους επίδοξους καλλιτέχνες, που βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις. Μόνο ο χρόνος, και πολλές ακόμα κυκλοφορίες, θα δείξουν πού θα βρίσκεται η trap μουσική σε δέκα χρόνια από τώρα.
Οι κριτές της Trap
Η Trap συνήθως διχάζει το κοινό σχετικά με την αξία της:
- οι στίχοι είναι χάλια
- τα τραγούδια ακούγονται όλα ίδια
- δεν υπάρχει βάθος ή ουσία στη μουσική
- οι στίχοι είναι προκλητικοί και σεξιστικοί και προωθούν το παραβατικό lifestyle
- προβάλλει την επιδίωξης του εύκολου πλουτισμού
- νομιμοποιεί την κουλτούρα του βιασμού και το “slut shaming”
- είναι κακή επιρροή για τη νεολαία και άλλα πολλά
Δεν είναι όμως η Trap, που διαφθείρει τους νέους, δεν ευθύνεται η Trap για την κατάντια της κοινωνίας μας, για το πού οδεύει η νεολαία μας, για την πτώση των Ηθικών Αξιών, και τα όσα συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια στην χώρα μας. Η κοινωνία μας δεν κινδυνεύει από την Trap μουσική. Γιατί σε αυτή τη ζωή ό,τι σπέρνεις, αυτό και θερίζεις…!
Πηγές: www.one37pm.com, www.musicorigins.org