Όλα ξεκίνησαν με την βίαιη μετακίνηση Αφρικανών και εκμετάλλευση αυτών στην Αμερική. Ακόμα και ο πολιτισμός τους καταστέλλεται, ΕΚΤΟΣ από το τραγούδι και αυτό γιατί θα βελτίωνε την απόδοσή τους. Παρά τις βαρβαρότητες και την απανθρωπιά που υπέστει, ο Αφρικανός, έδειχνε μια τρομερή ικανότητα να επιβιώνει σε οικτρές συνθήκες. Έτσι, οι παραδόσεις του μπορούσαν να σωθούν αν διοχετεύονταν σε κάτι από το οποίο θα επωφελείται ο ιδιοκτήτης του.
Αυτό συνέβη με τα τραγούδια του τύπου κορυφαίος και χορωδία, που συνόδευαν την ομαδική εργασία και στην Αφρική (ο αρχηγός της ομάδας έδινε το γενικό πλαίσιο και οι υπόλοιποι αποκρίνονται συμπληρώνοντάς το).
Δεν επιτρεπόταν να παίζουν τύμπανα ή πνευστά, που ενδεχομένως μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για το ξεκίνημα εξέγερσης.
Τα τραγούδια της δουλειάς
Χαρακτηριστικα είναι τα τραγούδια της δουλειάς [work song], που τα τραγουδούσαν ομαδικά στα χωράφια, και έτσι, το σχήμα πρώτη φωνή και απόκριση (call response) έφτασε να χαρακτηρίζει το νέγρικο τραγούδι στο χώρο δουλειάς όσο και στους θρησκευτικούς ύμνους.
Σε ένα τραγούδι της δουλειάς, ο αρχηγός έδινε με το στίχο του το ρυθμό της εργασίας και οι υπόλοιποι ανταποκρίνονταν ομόφωνα. Έτσι εξασφάλιζαν τη συγχρονισμένη πρόοδο του έργου και, απέφευγαν τα ατυχήματα γιατί συντονίζονταν οι κινήσεις όλων.
Έμενε απλά να εμπλουτιστεί με 3 συγχορδίες οι οποίες αποτελούνταν από την 1η, 4η και 5η νότα μιας κλίμακας. Δηλαδή στην ΝΤΟ, ΡΕ ΜΙ, ΦΑ, ΣΟΛ, ΛΑ, ΣΙ έπαιρνες τις ΝΤΟ (1Η) ΦΑ (4η) και ΣΟΛ (5η) όλες Ματζόρε και έπαιζες Blues σε ένα ρυθμικό διάστημα 12 μέτρων όπου εναλλάσσονταν αυτές οι συγχορδίες με συγκεκριμένο μοτίβο.
Στο βίντεο που ακολουθεί παρατηρούμε τον διάλογο μεταξύ φωνής και κιθάρας με βάσει το blues:
στο επόμενο είναι Blues της jazz:
και φυσικά σε ένα κλασικό Rock όπου ξεχωρίζουν οι εναλλαγές του 1,4,5 σε 12 μέτρα (ισόχρονα διαστήματα). Μετρήστε το !!!
Τέλος ένας υπέροχος διάλογος από δύο μουσικούς σε Rock-Blues. Απολαύστε τους !!!
Από την άλλη μεριά στον Δυτικό κόσμο, η ιταλική λέξη concerto, που σημαίνει συμφωνία ή συγκέντρωση, προέρχεται από το λατινικό ρήμα concertare, που υποδηλώνει διαγωνισμό ή μάχη. Ο όρος κοντσέρτο αναφέρεται συνήθως σε ένα μουσικό έργο στο οποίο ένα σόλο όργανο συνοδεύεται από ορχήστρα.
Η ετυμολογία της λέξης «κοντσέρτο» είναι κάπως προβληματική, καθώς το ιταλικό κοντσέρτα μπορεί να σημαίνει «διαφωνώ, αμφισβητώ», αλλά έχει επίσης την αντίθετη έννοια του «συμφωνώ».
Από κοινωνιολογική άποψη, το κονσέρτο αντιπροσωπεύει την πρόοδο του ατομικισμού με έμφαση στον σόλο ερμηνευτή να είναι εκτός από το συνοδευτικό σύνολο. Οι σολίστ οργάνων θα είχαν την ευκαιρία μέσα στη δομή του κονσέρτο να επιδείξουν τη δεξιοτεχνία τους, τονίζοντας για άλλη μια φορά τη σημασία του μεμονωμένου καλλιτέχνη.
Δυστυχώς για να μάθουμε στην Δύση να χρησιμοποιούμε την μουσική ως μέσω επικοινωνίας και να εντάξουμε τον διάλογο, χρειάστηκε να ΥΠΟΦΕΡΕΙ για αιώνες ένας ολόκληρος πληθυσμός στη γη με αρκετά αρνητικά υπολείμματα ακόμα και τώρα στις κοινωνίες μας. Ευχαριστούμε τους συνανθρώπους από την Αφρική για τον πολιτισμό τους και μακάρι να είχε γίνει αυτό χωρίς να υποφέρουν.
Λευτέρης Παπαδόπουλος
Μουσικός – Μαθηματικός – Business consultant