Στα χρονικά της μουσικής ιστορίας, λίγα ονόματα αντηχούν τόσο βαθιά, όσο αυτό των Beatles. Με τις μεταδοτικές μελωδίες τους, τις πρωτοποριακές τεχνικές και τον πολιτιστικό αντίκτυπο, οι Beatles ξαναέγραψαν τους κανόνες και άφησαν ένα ανεξίτηλο σημάδι στον ιστό της μουσικής ιστορίας.
Σε αυτό το άρθρο, γινόμαστε συνοδοιπόροι στο ταξίδι τεσσάρων νεαρών μουσικών που, ενάντια στο κατεστημένο, προωθήθηκαν από τα σκοτεινά κλαμπ του Λίβερπουλ, για να γίνουν το συγκρότημα με τη μεγαλύτερη επιρροή, όλων των εποχών. Ας ταξιδέψουμε μαζί, καθώς «ξετυλίγουμε» την ιστορία του πώς οι Beatles προσπέρασαν τα εμπόδια, έφεραν επανάσταση στη σύνθεση τραγουδιών και επαναπροσδιόρισαν το τι θα μπορούσε να επιτευχθεί στη σφαίρα της μουσικής.
Επανάσταση στην τεχνολογία ηχογράφησης
Οι μεγαλύτερες καινοτομίες των Beatles δε συνέβησαν στη σκηνή, αλλά στο στούντιο. Πολλές ιδέες και τεχνικές, που αργότερα χρησιμοποιήθηκαν ευρέως στην ηχογράφηση -και συνεχίζουν έως σήμερα-, εφευρέθηκαν ή προωθήθηκαν από τους Beatles. Μαζί με τον παραγωγό τους, George Martin, και τον ηχολήπτη, Geoff Emerick, έθεσαν τα όρια του τρόπου με τον οποίο δημιουργείται και ηχογραφείται η μουσική, ξανά και ξανά. Ήταν η γοητεία τους, ο πειραματικός τους ήχος και οι δικές τους ιδιοσυγκρασίες -στον John, για παράδειγμα, συχνά δεν άρεσε ο ήχος της φωνής του- που ώθησαν τη δημιουργικότητά τους στο στούντιο.
Αλλαγές στη διαδικασία ηχογράφησης των άλμπουμ
Πριν τους Beatles, οι ηχογραφήσεις αποτελούσαν, συνήθως, μια αυστηρά προγραμματισμένη διαδικασία. Τα συγκροτήματα έπαιζαν λίγο πολύ τα τραγούδια τους ζωντανά, μέχρι οι παραγωγοί να μείνουν ευχαριστημένοι με μία από τις εκδοχές τους. Με αυτόν τον τρόπο, ολόκληρα άλμπουμ μπορούσαν να ηχογραφηθούν σε διάστημα λίγων ωρών. Κατά συνέπεια, ο ήχος στο άλμπουμ με εκείνον στη σκηνή ήταν ίδιοι, καθώς τα άλμπουμ ήταν, στην ουσία, μια συλλογή από ηχογραφημένες ζωντανές εμφανίσεις.
Έχοντας κουραστεί από τις περιοδείες και έχοντας αποκτήσει τη δυνατότητα να νοικιάζουν τα Abbey Road Studios για όσο διάστημα ήθελαν, το 1966, οι Beatles άρχισαν να επαναπροσδιορίζουν τον τρόπο σύλληψης και παραγωγής της μουσικής. Tο στούντιο ηχογράφησης έγινε ένα δικό τους όργανο, και, ίσως, το πιο σημαντικό.
Εξώφυλλα άλμπουμ σε άλλο επίπεδο
Τα καλλιτεχνικά εξώφυλλα άλμπουμ εισήλθαν για πρώτη φορά στη μουσική σκηνή το 1938, όταν η Columbia Records προσέλαβε τον πρώτο της καλλιτεχνικό διευθυντή, με το όνομα Alex Steinweiss. Οι Beatles, όμως, ήταν εκείνοι που πρωτοστάτησαν, για ακόμη μία φορά, στην εξέλιξη του εξωφύλλου του άλμπουμ, μετατρέποντάς το σε εργαλείο μάρκετινγκ.
Τόνωση της νεανικής κουλτούρας
Η ιδέα ότι η κουλτούρα των νέων είναι ξεχωριστή από εκείνη των ενηλίκων είναι αυτονόητη, σήμερα. Αυτό, όμως, δεν ίσχυε μέχρι την επαναστατική δεκαετία του 1960 και κυρίως, μέχρι την έλευση των Beatles, όπου ξέσπασε αυτή η αίσθηση του χάσματος γενεών. Η επιτυχία των Beatles που ακολούθησε ήταν, επίσης, μια μορφή διαμαρτυρίας ενάντια στον κόσμο των ενηλίκων, όπως, άλλωστε, ολόκληρη η κουλτούρα της δεκαετίας του ‘60.
Σε έναν ιστορικά πρωτοφανή βαθμό, οι νέοι πειραματίστηκαν με τη μουσική, την τέχνη, τη μόδα, τη σεξουαλική επιθυμία, τα ναρκωτικά, την ηθική και προχωρημένα ζητήματα ταυτότητας και γυναικείας απελευθέρωσης – και οι Beatles, παρείχαν έναν καταλύτη για αυτό.
Πηγή: www.soundoflife.com