Τα τροχαία ατυχήματα είναι ένα κοινωνικό ζήτημα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και παγκοσμίως. Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα μειώθηκε την τελευταία δεκαετία και αυτό μπορεί να παρατηρηθεί σχεδόν σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα, γεγονός που δείχνει, ότι έχει σημειωθεί σαφής πρόοδος στην οδική ασφάλεια σε ολόκληρη την ΕΕ. Ωστόσο το 2023 έχασαν τη ζωή τους περίπου 20.400 άτομα σε τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ, ποσοστό που συνιστά μικρή μείωση κατά 1% σε σύγκριση με το 2022, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της Κομισιόν. Παρά λοιπόν τη σχετική πρόοδο, λίγα κράτη-μέλη βρίσκονται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ και του ΟΗΕ για μείωση κατά το ήμισυ του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030.
Ο φιλόδοξος στόχος
Το 2018, η ΕΕ έθεσε ως στόχο τη μείωση κατά 50 % των θανάτων από τροχαία ατυχήματα -και, για πρώτη φορά, των σοβαρών τραυματισμών- έως το 2030. Το πακέτο μέτρων περιελάμβανε σχέδια οδικής ασφάλειας με απώτερο στόχο την επίτευξη μηδενικών θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2050. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε σχέδια για αναθεώρηση των κανόνων για τις άδειες οδήγησης και για να διασφαλίσει, ότι οι κακοί οδηγοί αντιμετωπίζουν κυρώσεις σε όλη την ΕΕ. Η ψηφιακή άδεια οδήγησης αναγνωρισμένη σε όλες τις χώρες μέλη, στοχεύει στη διασφάλιση της επιβολής κυρώσεων σε ολόκληρη την Ευρώπη — συμπεριλαμβανομένης μιας νέας πρότασης για αποκλεισμό των οδηγών παντού στην ΕΕ, εάν διαπράξουν σοβαρή οδική παράβαση εκτός της χώρας καταγωγής τους.
Οι παραβάσεις σε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκης Ένωσης
Από 14,5 εκατομμύρια τροχαίες παραβάσεις που διαπράχθηκαν το 2019 με όχημα καταχωρημένο σε άλλη χώρα της ΕΕ, καταβλήθηκαν μόνο 8,2 εκατομμύρια ποινές — δηλαδή περίπου το 40 % των παραβάσεων έμειναν ατιμώρητες. Αυτό δίνει την εντύπωση, ότι όσο βρίσκεσαι στο εξωτερικό, μπορείς να κάνεις ό,τιδήποτε, γιατί δεν πρόκειται να σε πιάσουν. «Είμαι από τη Δανία: Εάν χάσω την άδεια οδήγησης στη Γαλλία για σοβαρή παράβαση — υπέρβαση ταχύτητας ή σκοτώνοντας κάποιον — μπορώ να επιστρέψω κατευθείαν στη Δανία και να πάρω την άδεια οδήγησης πίσω και να συνεχίσω να οδηγώ», είπε ένας ανώτερος υπάλληλος της Επιτροπής.
Καταπολέμηση της ατιμωρησίας
Η Επιτροπή πρότεινε ένα νέο σύστημα που θα αφαιρεί τις άδειες οδηγών, οι οποίοι διαπράττουν σοβαρές παραβάσεις σε άλλες χώρες της ΕΕ. Ο στόχος είναι η βελτίωση της ανταλλαγής πληροφοριών σχετικά με τροχαία ατυχήματα και παραβάσεις μεταξύ χωρών, ώστε να βοηθηθούν οι αρχές να εντοπίζουν τους παραβάτες. Προς το παρόν, οι οδηγοί «αποκλείονται» μόνο εάν διέπραξαν σοβαρή παράβαση στη χώρα που εξέδωσε την άδειά τους. Το νέο σύστημα ισχύει για οδηγούς που διαπράττουν σοβαρές παραβάσεις, όπως οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών ή αλκοόλ, πρόκληση θανάτου ή σοβαρού τραυματισμού ή υπερβολική ταχύτητα. Θα υπάρχει υποχρέωση ενημέρωσης της χώρας που εξέδωσε την άδεια για την παραβίαση. Εάν κάποιος οδηγεί τόσο επικίνδυνα που ένα κράτος μέλος της ΕΕ κρίνει σκόπιμο να αφαιρέσει την άδεια οδήγησης, δεν θα πρέπει να επιτρέπεται σε αυτό το άτομο να οδηγεί σε καμία άλλη χώρα της ΕΕ.
Η ΕΕ έχει στόχο να μειώσει στο μισό τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα και τους σοβαρούς τραυματισμούς μεταξύ 2020 και 2030 και να πλησιάσει τους μηδενικούς θανάτους από τροχαία ατυχήματα έως το 2050 — αφού έχασε τον προηγούμενο στόχο της, να μειώσει στο μισό τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα μεταξύ 2010 και 2020—Το να συνεχίσουν να μειώνονται οι θάνατοι σημαίνει αρχικά επανεξέταση του τρόπου με τον οποίο οι νέοι οδηγοί παίρνουν άδεια και πώς τιμωρούνται οι επικίνδυνοι οδηγοί εντός και εκτός της χώρας τους.
Πηγή: www.politico.eu