Σε ένα νέο άρθρο που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Body Image , μια ομάδα ερευνητών ψυχολογίας σκιαγραφεί ένα βουνό από στοιχεία που συνδέουν τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με ζητήματα της εικόνας του σώματος. Οι ερευνητές περιγράφουν πώς οι αλγόριθμοι μπορεί να εντείνουν αυτόν τον σύνδεσμο και προτρέπουν τις εταιρείες κοινωνικών μέσων να αναλάβουν δράση.
Οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης που βασίζονται στην εμφάνιση, όπως το TikTok, φαίνεται να είναι ιδιαίτερα επιβλαβείς για την εικόνα του σώματος των χρηστών. Σε αυτές τις πλατφόρμες, οι έφηβοι εκτίθενται συνεχώς σε φιλτραρισμένο και επεξεργασμένο περιεχόμενο που παρουσιάζει μη ρεαλιστικά πρότυπα σώματος. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, αυτό το παραμορφωμένο περιβάλλον αυξάνει τον κίνδυνο των χρηστών για σωματική δυσαρέσκεια και επιβλαβείς καταστάσεις όπως η σωματική δυσμορφία και οι διατροφικές διαταραχές.
«Με ενδιαφέρουν οι παράγοντες κινδύνου και οι προστατευτικοί παράγοντες της εικόνας του σώματος και ορισμένες από τις πιο πρόσφατες έρευνές μου επικεντρώθηκαν στον ρόλο των social media», εξήγησε η επικεφαλής συγγραφέας Jennifer A. Harriger, καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Pepperdine. «Με ενδιαφέρει η χρήση αλγορίθμων από εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης και οι αποκαλύψεις από καταγγέλλοντες που έδειχναν ότι οι εταιρείες γνώριζαν τη ζημιά που προκαλούσαν οι πλατφόρμες τους στους νεαρούς χρήστες.
Αυτό το άρθρο γράφτηκε ως καμπανάκι για εταιρείες κοινωνικών μέσων, ερευνητές, influencers, γονείς, εκπαιδευτικούς και κλινικούς γιατρούς. Πρέπει να κάνουμε καλύτερη δουλειά προστατεύοντας τη νεολαία μας».
Στην έκθεσή τους, η Harriger και η ομάδα της εξηγούν ότι αυτά τα αποτελέσματα μπορεί να επιδεινωθούν από αλγόριθμους κοινωνικών μέσων που εξατομικεύουν το περιεχόμενο που εμφανίζεται στους χρήστες. Αυτοί οι αλγόριθμοι ωθούν τους χρήστες σε περιεχόμενο που είναι πιο ακραίο, λιγότερο ελεγχόμενο και φτιαγμένο για να τους κρατά στην πλατφόρμα.
Είναι σημαντικό ότι η ζημιά που προκαλούν αυτοί οι αλγόριθμοι δεν είναι άγνωστη στις εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης, όπως αποδεικνύεται από πρόσφατες μαρτυρίες πληροφοριοδοτών. Το πρώην στέλεχος του Facebook, Frances Haugen, διέρρευσε έγγραφα που αποκαλύπτουν ότι ο γίγαντας των μέσων κοινωνικής δικτύωσης γνώριζε την έρευνα που συνδέει τα προϊόντα του με θέματα ψυχικής υγείας και εικόνας σώματος μεταξύ των εφήβων.
Ένας πληροφοριοδότης του TikTok διέρρευσε αργότερα στοιχεία για έναν αλγόριθμο που χειρίζεται προσεκτικά το περιεχόμενο που εμφανίζεται στους χρήστες, δίνοντας προτεραιότητα σε περιεχόμενο που προκαλεί συναισθηματική εμπλοκή προκειμένου να διατηρήσει την αφοσίωση τους.
«Οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να είναι πολύτιμες ευκαιρίες για σύνδεση με άλλους και οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να προσαρμόσουν τις δικές τους εμπειρίες (επιλέγοντας ποιο περιεχόμενο θα ακολουθήσουν ή με ποιο θα αλληλεπιδράσουν), αλλά οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν επίσης μειονεκτήματα. Ένα τέτοιο μειονέκτημα είναι η χρήση αλγορίθμων από την εταιρεία που έχουν σχεδιαστεί για να κρατούν τον χρήστη αφοσιωμένο για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα», είπε η Harriger στο PsyPost.
«Οι εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης γνωρίζουν τη ζημιά που προκαλούν οι πλατφόρμες τους και η χρήση αλγορίθμων, αλλά δεν έχουν καταβάλει προσπάθειες για την προστασία των χρηστών. Έως ότου αυτές οι εταιρείες γίνουν πιο διαφανείς σχετικά με τη χρήση των αλγορίθμων τους και παρέχουν ευκαιρίες στους χρήστες να εξαιρεθούν από το περιεχόμενο που δεν επιθυμούν να δουν, οι χρήστες διατρέχουν κίνδυνο. Ένας τρόπος για να ελαχιστοποιήσετε τον κίνδυνο είναι να ακολουθήσετε μόνο λογαριασμούς που έχουν θετικές επιρροές στην ψυχική και σωματική υγεία και να αποκλείσετε περιεχόμενο που προκαλεί αρνητικά».
Στο άρθρο τους, η Harriger και οι συνεργάτες της περιγράφουν συστάσεις για την καταπολέμηση αυτών των αλγορίθμων και την προστασία της ψυχικής υγείας των χρηστών των social media. Πρώτον, τονίζουν ότι την κύρια ευθύνη έχουν οι ίδιες οι εταιρείες των social media. Οι συγγραφείς επαναλαμβάνουν προτάσεις από την Ακαδημία για Διατροφικές Διαταραχές (AED), δηλώνοντας ότι οι εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης πρέπει να αυξήσουν τη διαφάνεια των αλγορίθμων τους, να λάβουν μέτρα για την κατάργηση λογαριασμών που μοιράζονται διατροφικό περιεχόμενο και να κάνουν τα ερευνητικά τους δεδομένα πιο προσιτά στο κοινό.
Οι ερευνητές προσθέτουν ότι οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να αποκαλύπτουν στους χρήστες γιατί επιλέχθηκε το περιεχόμενο που βλέπουν στις ροές τους. Θα πρέπει επίσης να περιορίσουν τη μικροστόχευση, μια στρατηγική μάρκετινγκ που στοχεύει συγκεκριμένους χρήστες με βάση τα προσωπικά τους δεδομένα. Επιπλέον, αυτές οι εταιρείες είναι κοινωνικά υπεύθυνες για την ευημερία των χρηστών τους και θα πρέπει να λάβουν μέτρα για να αυξήσουν την ευαισθητοποίηση σχετικά με το στίγμα του βάρους. Αυτό μπορεί να γίνει αν συμβουλευτούν ειδικούς για την εικόνα του σώματος και τις διατροφικές διαταραχές σχετικά με τρόπους ενθάρρυνσης μιας θετικής εικόνας σώματος μεταξύ των χρηστών, ίσως μέσω της προώθησης θετικού περιεχομένου στην πλατφόρμα.
Στη συνέχεια, οι influencers μπορούν επίσης να παίξουν ρόλο επηρεάζοντας την εικόνα σώματος και την ευημερία των ακόλουθών τους. Η Harriger και οι συνεργάτες της προτείνουν ότι οι influencers θα πρέπει επίσης να συμβουλεύονται τους ειδικούς για οδηγίες σχετικά με θετικά μηνύματα. Οι θετικές ενέργειες μπορεί να περιλαμβάνουν την ενημέρωση του κοινού τους σχετικά με τους αλγόριθμους των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και την ενθάρρυνσή τους να καταπολεμήσουν τις αρνητικές επιπτώσεις των αλγορίθμων ακολουθώντας και εμπλακώντας με θετικό περιεχόμενο.
Οι ερευνητές, οι εκπαιδευτικοί και οι κλινικοί γιατροί μπορούν να εξετάσουν τρόπους πρόληψης της αρνητικής επίδρασης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην εικόνα του σώματος. «Είναι δύσκολο να ερευνηθεί εμπειρικά η επίδραση των αλγορίθμων, επειδή η εμπειρία κάθε χρήστη είναι προσαρμοσμένη προσωπικά στα ενδιαφέροντά του (π.χ. σε αυτά που έχουν κάνει κλικ ή έχουν δει στο παρελθόν)», σημείωσε η Harriger. «Η έρευνα μπορεί, ωστόσο, να εξετάσει τη χρήση προγραμμάτων παιδείας που εξηγούν το ρόλο των αλγορίθμων και εξοπλίζουν τους νεαρούς χρήστες με εργαλεία για την προστασία της ευημερίας τους ενώ βρίσκονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
Μια τέτοια έρευνα μπορεί να βοηθήσει στην ενημέρωση προγραμμάτων που διδάσκουν τους εφήβους σχετικά με τη διαφήμιση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τους ενθαρρύνουν να χρησιμοποιούν κριτική σκέψη όταν συμμετέχουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τους διδάσκουν στρατηγικές για την αύξηση του θετικού περιεχομένου που εμφανίζεται στις ροές τους.
Οι γονείς μπορούν να διδάξουν στα παιδιά τους θετικές συνήθειες μέσων κοινωνικής δικτύωσης διαμορφώνοντας υγιεινή συμπεριφορά με τις δικές τους ηλεκτρονικές συσκευές και θέτοντας κανόνες και όρια σχετικά με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης των παιδιών τους. Μπορούν επίσης να συζητήσουν με τα παιδιά τους για θέματα όπως η επεξεργασία εικόνας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τους αλγόριθμους.
Συνολικά, οι ερευνητές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι οι εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης έχουν την τελική ευθύνη να προστατεύουν την ευημερία των χρηστών τους. «Οι εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης πρέπει να είναι διαφανείς σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο παρέχεται το περιεχόμενο με τους αλγόριθμους και να παρέχουν στους χρήστες σαφείς τρόπους για να εξαιρεθούν εύκολα από περιεχόμενο που δεν επιθυμούν να δουν».
Η μελέτη, « The Dangers of the Rabbit hole: Reflections on social media as a portal into a deformed world of edited body and eating disorder and the role of algorithms », συντάχθηκε από τους Jennifer A. Harriger, Joshua A. Evans, J. Kevin Thompson και Tracy L. Tylka.
Πηγή: www.psypost.org