Πολλές φορές, τα παιδιά καταβάλλονται από εξωτερικούς παράγοντες που δεν τους επιτρέπουν να φτάσουν στην μέγιστη απόδοση τους μαθησιακά, παρεμποδίζοντάς, ταυτοχρόνως, την ψυχο-συναισθηματική τους ανάπτυξη.
Τέτοιοι παράγοντες μπορεί να είναι το άγχος, διάφορες εσωτερικές ψυχικές συγκρούσεις ή ακόμα και μαθησιακές δυσκολίες, όπως είναι η δυσλεξία ή η διάσπαση της προσοχής. Παρακάτω αναγράφονται κάποιες συμβουλές που βοηθούν στην εξομάλυνση αυτών των δυσκολίων:
Η σωστή διατροφή
Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να τρώνε φαγητά που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα ουσιών αναγκαίων για τη λειτουργία τόσο του σώματος, όσο και του εγκεφάλου. Για παράδειγμα, το κρέας και οι φακές είναι πλούσια σε σίδηρο, που είναι απαραίτητος για τη συγκέντρωση και για άλλες νοητικές διεργασίες.
Τα λαχανικά βοηθούν στην ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού των παιδιών, και τα κάνουν λιγότερο ευάλωτα στις ασθένειες. Τέλος, τα φρούτα είναι πλούσια σε βιταμίνες, που ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα των παιδιών, δίνοντάς τους ενέργεια για να μπορούν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της ημέρας.
Το καλό πρωινό
Μία συνήθεια που δυστυχώς ξεχνιέται πολύ συχνά στις μέρες μας λόγω του έντονου φόρτου δραστηριοτήτων που τα παιδιά καλούνται να αντιμετωπίσουν στην καθημερινότητά τους, είναι η κατανάλωση του πρωινού. Ιδιαίτερα στην περίπτωση των παιδιών που είναι ακόμα στην ανάπτυξη, το πρωινό παίζει σπουδαίο ρόλο, καθώς είναι το πρώτο γεύμα της ημέρας και τους δίνει όλα τα συστατικά που χρειάζονται για να έχουν ενέργεια και συγκέντρωση καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Έτσι, οι γονείς πρέπει να φροντίζουν για το πλούσιο πρωινό των παιδιών τους με βάση τις αρχές που αναφέρθηκαν παραπάνω για τη σωστή διατροφή.
Ο ποιοτικός ύπνος
Πληθώρα μελετών έχει δείξει ότι ο σωστός ύπνος παίζει καθοριστικό ρόλο στην ικανότητα των ανθρώπων να συγκεντρώνονται και να είναι παραγωγικοί. Η έλλειψη ύπνου οδηγεί σε ονειροπόληση, προκαλεί πονοκεφάλους, ζαλάδες και γενικότερα προβλήματα κατά τη διάρκεια της ημέρας, ακόμα και έντονο εκνευρισμό. Είναι σημαντικό να υπάρχει πρόγραμμα στις ώρες του ύπνου, οι οποίες πρέπει να ανέρχονται στις 10 με 12 για τα παιδιά κάτω των 15 ετών.
Εξίσου σημαντική είναι η σταθερότητα του προγράμματος ύπνου, ακόμα και σε περίοδο διακοπών. Αυτή προγραμματίζει τον εγκέφαλό των παιδιών και ενισχύει την εγρήγορσή του και, κατ’ επέκταση, τη σωστή έκκριση ορμονών τις ώρες που τα παιδιά τις χρειάζονται.
Ο σωστός προγραμματισμός διαβάσματος και άσκησης
Ενδείκνυται τα παιδιά να ορίζουν από πριν τις ώρες που θα διαβάσουν και, εν ανάγκη, ακόμα και πόση ώρα θα αφιερώσουν σε κάθε μάθημα ή επιμέρους άσκηση. Το πρόγραμμα μπορεί να περιλαμβάνει ακόμα και μικρά διαλείμματα ανάμεσα στα μαθήματα ή τις ασκήσεις. Εξίσου σπουδαία είναι και η σημασία της σωματικής άσκησης, που μας βοηθά να παράγουμε ενδορφίνες, οι οποίες με τη σειρά τους είναι υπεύθυνες για την ηρεμία και τη βελτίωση της διάθεσης του ανθρώπου.
Έχει ανυπολόγιστη αξία, λοιπόν, για τα παιδιά, να βρουν κάτι που τους αρέσει και να αφιερώνουν χρόνο σε αυτό. Παρ’ όλα αυτά, η εκάστοτε εξωσχολική δραστηριότητα πρέπει να είναι συμπληρωματική στην καθημερινότητα μας και να μην την μονοπωλεί.
Η χρήση ηλεκτρονικών συσκευών
Μελέτες έχουν αποδείξει πως η υπερβολική έκθεση των παιδιών σε ηλεκτρονικές συσκευές τείνει να προκαλεί δυσλειτουργίες στον εγκέφαλο. Για το λόγο αυτό, πρέπει να φροντίζουμε για τον αποτελεσματικό έλεγχο του χρόνου που τα παιδιά αφιερώνουν τόσο περιηγούμενα στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όσο και παίζοντας ηλεκτρονικά παιχνίδια.
Εξίσου σημαντικό για τα παιδιά είναι να αποφεύγουν να κάνουν και τα δύο τουλάχιστον μια ώρα πριν κοιμηθούν, καθώς η ακτινοβολία που οι ηλεκτρονικές συσκευές εκπέμπουν παρεμποδίζει τον ύπνο.
Η συμβολή των ειδικών ψυχικής υγείας
Κάποιες φορές, η παρακολούθηση από κάποιον ειδικό είναι ένας τρόπος να διερευνηθούν οι δυσκολίες που εντοπίζουμε στο παιδί μας με έναν ολιστικό και άμεσα αποτελεσματικό τρόπο. Δεν πρέπει να βλέπουμε μια τέτοια παρέμβαση ως αποτυχία ούτε του ίδιου του παιδιού, ούτε της γονικής μας πρακτικής.
Αντιθέτως, είναι μια πράξη αγάπης που δείχνει έμπρακτα την διάθεση μας να δώσουμε στο παιδί μας όλα τα δυνατά εφόδια, προκειμένου αυτό να βοηθηθεί και να δώσει τον καλύτερο του εαυτό στο σχολείο και τη ζωή εν γένει. Η συνάντηση του παιδιού με έναν ειδικό θα του επιτρέψει να έχει έναν ουδέτερο χώρο, όπου μπορεί να εξερευνήσει ότι το απασχολεί χωρίς φόβο ή ντροπή. Ως αποτέλεσμα, θα επέλθει η ψυχική ισορροπία που χρειάζεται για να συνεχίσει δυναμικά την ανάπτυξή του.
Συνεργασία σχολείου-γονέων και υπηρεσιών
Καθώς το παιδί περνάει πολλές ώρες στο σχολείο, η άμεση και ομαλή συνεργασία του σχολείου με τους γονείς εγγυάται ότι πραγματοποιούνται οι βέλτιστες δυνατές προσπάθειες για την εξέλιξη του παιδιού. Και οι δύο πλευρές πρέπει να είναι ανοιχτές στην οπτική της άλλης, καθώς η εικόνα ενός παιδιού στο σχολείο και το σπίτι μπορεί να είναι εκ διαμέτρου αντίθετη. Έτσι, συνεργαζόμενα, τα δύο αυτά πλαίσια έχουν τη δύναμη να δημιουργήσουν την ολιστική εικόνα που είναι απαραίτητη για την απρόσκοπτη εξέλιξη του παιδιού.
Νεφέλη Αναγνωστοπούλου
Ψυχολόγος
https://www.ekthepsy.gr/